Författare Ämne: Html export  (läst 8948 gånger)

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Html export
« skrivet: 2016-09-23, 08:54:26 AM »
Hur går det med htmlexporten i Genny?, för närvarande behövs ju att man använder ett annat program för det.
Hälsningar
Anders

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Html export
« Svar #1 skrivet: 2016-09-23, 10:08:19 AM »
Htmlexporten är under utveckling och kommer i version 2.

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-24, 08:37:06 AM »
Jättebra! o när kan man vänta sig att tvåan kommer?
/Anders

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2016-09-24, 12:07:01 PM »
Så vitt jag vet, finns två huvudprinciper för webbpublicering;
  • Statisk html-struktur: Släktforskarprogrammet genererar html-filer som du laddar upp på din webb. Det är vanligt att det blir minst två filer per person (persondata + antavla).  För större register blir det många filer, och uppdateringar kan bli väldigt dryga. Det finns t o m exempel på att sådana system går i taket.
  • Dynamisk databas-struktur: På din webbsida har du en databas, typ MySQL, vilket ingår i många basabonnemang. Med hjälp av ett specialprogram, t ex TNG [30$] eller WebTrees [gratis], konfigurerar du databasen. Detta kräver lite kunskap, men bra instruktioner och vissa färdiga webblösningar finns. Vid uppdateringar av släktregistret exporterar du bara en GEDCOM-fil från ditt släktforskarprogram som du laddar upp till databasen. Klart!
Själv förordar jag databaslösningen. Idag använder jag TNG, se min hemsida. Det fungerar bra, t ex följer kartfunktionen från Genneys strukturerade platser med exporten, liksom medialänkar. Ett antal mallar för utseendet finns att välja emellan.

Hur är tankarna kring Genneys lösning? Programmet är ju i sig redan byggt på en databas, så den principen kunde kanske tänkas användas för webben också? Det skulle ju förenkla om man slapp gå omvägen via TNG - och ändå få ett lika bra resultat! Men det kräver kanske alltför mycket av programmeraren...
« Senast ändrad: 2016-09-24, 12:10:36 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-09-24, 17:59:20 PM »
Planen är att v2 ska komma inom ett halvår men det är svårt att säga närmare än så.

Webb-publiceringen kommer att vara av den statiska typen.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-09-26, 10:22:58 AM »
Hans, du skulle kanske kunna skriva kort instruktion om hur gör med MySQL och TNG (eller WebTree).
Kanske rekommendera något webbhotell...

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-09-26, 13:45:21 PM »
Bengt m fl, några tips om dynamisk webbpublicering:

Jag rekommenderar TNG, vilken har flera funktioner och dessutom kartfunktion om man exporterar och laddar upp sin GEDCOM-fil i Genney-version med platskoordinater. Webtrees är visserligen gratis och kan hantera strukturerade platser, men inte karta. TNG har bra support och ett bra användarforum där man kan få hjälp. Exempel-sajter finns på TNGs webb. Det finns också en video (äldre version, men ger ändå en idé).

Den allra enklaste vägen är att skaffa en färdig TNG-installation på webbhotellet SimplyHosting, rekommenderat av TNG. Då får man 50% rabatt på första ordern, dvs $25 för första året. Jag har dock ingen erfarenhet av denna modell.

Inloggad som administratör i TNG laddar du sedan upp din GEDCOM-fil. PUL-skydd är normalt inställt från början, så du behöver inte exkludera levande i din export. För att visa bilder/media måste du ladda upp dessa via ett vanligt FTP-program till de mappar som anges i inställningarna.

Uppdateringar görs via uppladdning av ny GEDCOM-fil och ev ny media. Det går också att redigera direkt i TNG, och man kan ha flera användare med sådana rättigheter. Men det är ju mycket enklare att sköta detta i Genney! Via formulär i TNG kan besökarna lämna tips om fel och kompletteringar, vilket är värdefullt.

Om du är lite mera avancerad och vill lägga in TNG själv, måste du ha ett webbhotell med PHP och MySQL. De flesta har detta, t o m det billiga one.com för 15 kr/mån! Du måste då skapa en databas via deras phpAdmin, inklusive användare och lösenord med fulla rättigheter. På TNGs hemsida laddar du ner en zip-fil (efter betalning av licensen 30$), packar upp den och laddar upp alla filerna via FTP till din hemsida (ev i egen mapp). Där kör du sedan readme-filen som stegvis tar dig genom installationen. Du fyller i uppgifterna för din nya MySQL-databas+användare, så skapas strukturen automatiskt. Sedan är det bara att sätta igång!

Med sådana här lösningar är inte de lokala släktforskarprogrammens webbpublicering så viktig tycker jag. Men vi vet ju inte hur det är tänkt med Genneys framtida statiska html-lösning - den kanske blir hur elegant som helst!? Ganska avgörande är hur effektivt uppdateringen sker, t ex om alla filer måste laddas upp varje gång eller om någon ändringsloggning byggs in. Hur som helst väntar vi nog inga svar på detta än...

Jag riskerar väl inte några svåra följdfrågor på detta? ;)
« Senast ändrad: 2016-09-26, 13:47:18 PM av Hans »
Hans Rosenlund

kalixberen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-09-29, 22:09:21 PM »
Har länge använt Geneweb för personligt bruk och tidigare hade jag en öppen server hemma för ändamålet, en raspberry Pi för någon hundring.
Finns säkert hotell för detta också.
Men hur som helst är programmet gratis och blixtrande snabbt att använda och framför allt tar det bara några sekunder att omvandla en ged-fil (71 000+ personer) till databas. Med lite finlir kan man dessutom in i minsta detalj skräddarsy sidorna efter önskemål .
 statiska sidor är ett mörker i sammanhanget, om man inte har dagar på sig för export och leverans till server och obegränsat serverutrymme.
Har länge undrat varför utvecklarna av sf-program inte sätter upp en gratis geneweb-server för användarna och integrerar en export till servern i programmet. Det skulle spara arbete med att utveckla html-sidor och locka kunder som enkelt vill publicera sina resultat.

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2016-10-02, 14:38:02 PM »
Tack Kalixberen!

Fantastiks bra tips, testade med en raspberry pi och rsasbian os installerade med  apt-get install geneweb
och kopiera ner genneys .ged skapade fil. Allt fungerade direkt!  :D

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2016-10-02, 15:16:55 PM »
Jag tittade lite i dokumentationen för Geneweb, men backar för CGI som tydligen är aktuellt för installation på de flesta webbhotell. Jag har ingen erfarenhet av detta script; är det någon som kan ge en kort sammanfattning hur man sätter upp det med Geneweb?

Geneweb verkar ju annars vara ett enkelt program för snabb publicering av basdata, även om det saknar mera avancerade funktioner, t ex bilder, kartor mm.
Hans Rosenlund

kalixberen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2016-10-02, 17:54:33 PM »
Vad jag kommer ihåg använde jag aldrig någonsin CGI,  geneweb-servern kan sättas in under Service (win).
Manual: https://geneweb.tuxfamily.org/wiki/manual
 Fast på min win10 är det då bara att köra installationsfilen, öppna nå port i router och brandvägg om man vill ha en öppen server, och rulla igång.
Dokumentationen kommer med installationen.

Något webhotell finns nog också, vad jag vet behöver man nog inte bry sig om mycket annat än att ladda upp gedfilen.

hotell:
http://sv.geneanet.org
Hade förr en gratisvariant men kanske kostar idag. har inte kollat sedan början av seklet.

http://roglo.eu/roglo
var också gratis och är det förmodligen än idag vad jag vet. Inte heller kollat på mycket länge.
Här får du dessutom frottera dig med kungligheter från världen runt, bli en av över 240 administratörer!

Haft databaser på båda ställena men tagit bort dem eftersom det medför för mycket arbete med att ha en databas öppen för många. All tid går åt att besvara mail och ingen tid blir över till forskningen.
Att ha den hemma på tex. en Rpi gör att man har bättre koll på vilka man vill släppa in (med en enkel text-fil). Generellt öppnade jag för de som ville hjälpa till, de som bara vill ha stoppades. Men man gör ju som sagt som man vill med det.