Om man har problem med Genney i MacOS Sierra kan man prova någon eller båda av följande åtgärder.
Starta om datorn efter att du utfört åtgärderna.
Ominstallera Genney
- Ladda ner senaste version av Genney.
- Öppna Finder och gå till "Program".
- Ctrl+klicka på Genney och välj "Flytta till papperskorgen" eller dra Genney från program till papperskorgen.
- I Finder gå till "Hämtade filer", ctrl+klicka och välj "Öppna".
- Installera genom att följa anvisningarna.
Lägg till datornamnet i filen hosts
- Öppna Finder och i menyn välj Gå > Gå till mapp och skriv in /etc/hosts och tryck Gå och du får upp mappen som innehåller filen hosts i Finder.
- Dra filen hosts till skrivbordet för att kunna redigera den.
- Dubbelklicka på filen som öppnas i Textredigeraren.
- Öppna systeminställningar från
äpplet och välj "Delning". Högst upp finns en ruta för att ange datornamnet. Under rutan finns datornamnet angivet där det slutar med xxx.local. Det ska du kopiera.
- Gå tillbaka till Textredigeraren och på en ny rad efter det som står i filen lägger du till raderna nedan där du ersätter "datornamnet" med det du kopierat från systeminställningar och som slutat med .local som på bilden.
127.0.0.1 localhost datornamnet
::1 localhost datornamnet - Spara filen och dra den tillbaka till ursprungsmappen. Godkänn frågorna.
I vissa nätverkssituationer kan datornamnet ändras i Mac vilket kan göra att problemet uppstår då datornamnet då inte överrensstämmer med det man angivit. Man kan då manuellt ändra datornamnet genom att öppna terminal-fönstret och ange:
sudo scutil --set HostName <new host name>