Hem > Åtgärder för Mac

Åtgärder för Mac

Om man har problem med Genney i MacOS Sierra kan man prova någon eller båda av följande åtgärder.

Starta om datorn efter att du utfört åtgärderna.

Ominstallera Genney

  1. Ladda ner senaste version av Genney.
  2. Öppna Finder och gå till "Program".
  3. Ctrl+klicka på Genney och välj "Flytta till papperskorgen" eller dra Genney från program till papperskorgen.
  4. I Finder gå till "Hämtade filer", ctrl+klicka och välj "Öppna".
  5. Installera genom att följa anvisningarna.

Lägg till datornamnet i filen hosts

  1. Öppna Finder och i menyn välj Gå > Gå till mapp och skriv in /etc/hosts och tryck Gå och du får upp mappen som innehåller filen hosts i Finder.
  2. Dra filen hosts till skrivbordet för att kunna redigera den.
  3. Dubbelklicka på filen som öppnas i Textredigeraren.
  4. Öppna systeminställningar från äpplet och välj "Delning". Högst upp finns en ruta för att ange datornamnet. Under rutan finns datornamnet angivet där det slutar med xxx.local. Det ska du kopiera.
  5. Gå tillbaka till Textredigeraren och på en ny rad efter det som står i filen lägger du till raderna nedan där du ersätter "datornamnet" med det du kopierat från systeminställningar och som slutat med .local som på bilden.
    127.0.0.1 localhost datornamnet
    ::1 localhost datornamnet 
  6. Spara filen och dra den tillbaka till ursprungsmappen. Godkänn frågorna.

 

I vissa nätverkssituationer kan datornamnet ändras i Mac vilket kan göra att problemet uppstår då datornamnet då inte överrensstämmer med det man angivit. Man kan då manuellt ändra datornamnet genom att öppna terminal-fönstret och ange:
sudo scutil --set HostName <new host name>