Författare Ämne: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?  (läst 1261 gånger)

Mariayogini

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« skrivet: 2021-05-06, 18:40:48 PM »
Jag har byggt ett släktträd vid sidan av mitt huvudträd, medan jag jobbade på en hypotes om min okända farfar. Nu är det klart vem han är, och då är jag redo att lyfta in honom med hela hans träd i mitt befintliga träd. Hur gör jag det? Alltså väljer en person i det alternativa trädet, lägger in honom - med alla hans anor och ättlingar - i mitt huvudträd som min farfar? Går det?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« Svar #1 skrivet: 2021-05-07, 14:18:48 PM »
Du exporterar hela ditt sidoträd till en gedcom-fil, vilken du sedan importerar i ditt huvudträd. Där kopplar du ihop din "sido-farfar" som make till din farmor i huvudträdet, så ska allt hänga ihop.
Glöm inte att först göra backup på registren!
Hans Rosenlund

Mariayogini

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« Svar #2 skrivet: 2021-05-08, 16:31:19 PM »
Tusen tack för svar, det var ju enklare än jag trodde!

Jahnne

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« Svar #3 skrivet: 2022-12-12, 15:06:14 PM »
Jag tänkte också slå ihop två släktträd som jag har i samma register. Men min farfar vill jag ha  kvar men det har tillkommit en biologisk farfar från det andra släktträdet som jag också vill knyta till farmor. Det verkar bli dubbletter av min biologiske farfar när jag gör ny "make" till farmor. Jag får varning om att denne biologiske farfar redan finns och jag svarar fortsätt.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« Svar #4 skrivet: 2022-12-12, 17:10:01 PM »
Jahnne,
I familjefliken för styvfarfars alla barn ändrar du Far till Styv (klicka Biologisk och välj i listan). Sedan kan du lägga till den biologiska farfadern och på samma sätt länka barnen till honom som Biologisk. Om du inte vill ha länkarna till styvfarfar kan du bara ta bort honom som Far.
Hans Rosenlund

Jahnne

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hur gör jag för att slå ihop två släktträd?
« Svar #5 skrivet: 2022-12-13, 10:57:27 AM »
Tack! Det fungerade men det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Första gången jag gjort något liknande. Hade hittat en biologisk far efter ett par års letande.