Genney forum
Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: StefanH skrivet 2019-06-02, 08:13:30 AM
-
Jag vill endast ha ett träd när jag jobbar i Genney. Men när jag publicerar min forskning på nätet så önskar jag att ha min och min hustrus i olika träd. Däremot ska våra barn och deras familjer finnas i båda.
Kan någon ge mig ett tips hur jag enklast kan göra det?
-
Jag vill endast ha ett träd när jag jobbar i Genney. Men när jag publicerar min forskning på nätet så önskar jag att ha min och min hustrus i olika träd. Däremot ska våra barn och deras familjer finnas i båda.
Kan någon ge mig ett tips hur jag enklast kan göra det?
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.
-
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.
Tack för svar, men det gäller inte publicering på Genneyweb. Jag har en egen site jag ska publicera på så exporten sker till gedcom.
-
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.
Tack för svar, men det gäller inte publicering på Genneyweb. Jag har en egen site jag ska publicera på så exporten sker till gedcom.
OK. Men principen är egentligen densamma vid gedcom export.
-
Jo, jag leta runt bland urvalen och det ska nog fungera.
-
Jo, jag leta runt bland urvalen och det ska nog fungera.
Ja, urval släktskap besläktade.
-
Nu har jag provat med flera olika urval men får inte med alla jag önskar.
Jag vill alltså ha en gedcom med alla individer, barn, makar, föräldrar i alla former, kusiner mm. Alla som finns i mitt nuvarande träd exkluderat de som är på min hustrus sida.
Kan någon tala om hur jag löser detta?
-
Har inte själv provat men borde det inte gå att koppla loss frun (markera henne i trädet) och högerklicka. Skapa GEDCOM och därefter koppla ihop makarna igen.
-
Borde fungera med:
sök > släktskap > besläktade till din fru (obegränsat) > sök personer som INTE uppfyller villkoret.
-
Jag ska prova det sista.
-
Det finns ett program man kan köpa, TNG (The Next Generation) som jag tror att Hans använder, som man kan installera på sin hemsida. Kanske att det kan fixa till dina två grenar på din hemsida, har det inte själv men funderar på att installera det där. Ingen stor kostnad ($32,99), man får snabb och bra service (med tidsförskjutning). Kanske vet Hans mer om det?
-
Det finns ett program man kan köpa, TNG (The Next Generation) som jag tror att Hans använder, som man kan installera på sin hemsida. Kanske att det kan fixa till dina två grenar på din hemsida, har det inte själv men funderar på att installera det där. Ingen stor kostnad ($32,99), man får snabb och bra service (med tidsförskjutning). Kanske vet Hans mer om det?
Jo, jag använder det. Det var där jag ville ha trädet i 2 grenar men kom senare på att jag inte behövde dela trädet utan programmet kan sköta det hela utan att behöva dela en gedcom i 2.
Så nu har en "Hans sida" och en "Hennes sida". Det förenklade det hela och alla är nöjda. :)