Genney forum

Synpunkter => Tekniska problem och förslag => Ämnet startat av: StefanH skrivet 2020-06-24, 20:10:13 PM

Titel: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-24, 20:10:13 PM
Ancestry har ännu inte fått ordning på källvisningen efter import av gedcom.
Jag har varit på dom och försökt övertyga dom om att källhänvisningarna är korrekta i den gedcom som genereras från Genney och följer standard. Ändå visas mina källor som bifogad bild visas och det gör hela vitsen med källhänvisningarna värdelösa i detta fall.

Om nu inte Ancestry bryr sig om att fixa sim kod, finns det något annat sätt att få gedcom-filen att presentera källorna så som Ancestry vill? Möjligen något 3:e partsprogram som kan skriva om filen?
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: Administrator skrivet 2020-06-24, 20:25:19 PM
Vad svarar dom?
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-24, 21:09:06 PM
Vad svarar dom?

Dom svarar bara att de ska skicka frågan vidare till rätt avdelning.

Jag körde en gedcom genom ett program, GEDCOM Validator, som visade en massa varningar. (se bifogat urklipp).
Kan det vara orsaken eller ligger det hos Ancestry?
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: Administrator skrivet 2020-06-25, 10:55:22 AM
Nej det ska inte påverka källorna. Jag tror det kan bero på att när du lägger in källan i tabellen i biografin, dvs inte matar in data i källfönstret, så hamnar det som förkortning (ABBR i gedcom) och vad det ser ut på bilden så visar dom bara titelfältet.
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-25, 12:00:43 PM
Nej det ska inte påverka källorna. Jag tror det kan bero på att när du lägger in källan i tabellen i biografin, dvs inte matar in data i källfönstret, så hamnar det som förkortning (ABBR i gedcom) och vad det ser ut på bilden så visar dom bara titelfältet.
Osäker på vad du menar med att mata in källan i biografin.
Jag matar in källan så som det visas i bifogat urklipp.
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-25, 14:49:32 PM
Så här redovisas källorna på Geneanet efter import av gedcom.
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-25, 17:28:11 PM
Nu har jag kollat igenom gedcom-filen och nu förstår jag varför det blir så där.
Nu får jag fundera på hur jag kan fixa så det blir rätt. Suck, nästan 14 000 poster men det kanske går att knåpa ihop ett program som kan lägga till taggarna i gedcom.

Var ska jag lägga in namnet på volymen? Är det i fältet Titel under källa?
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: Administrator skrivet 2020-06-25, 20:13:52 PM
Om det är så att Ancestry inte tar med förkortningen skulle du kunna åtgärda det om du har lite databaskunskaper - varför behöver du se källans namn i Ancestry?
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-25, 21:52:39 PM
Om det är så att Ancestry inte tar med förkortningen skulle du kunna åtgärda det om du har lite databaskunskaper - varför behöver du se källans namn i Ancestry?
Det är väl så att när man kollar matchningar från andras träd och får tips på andra relaterade personer eller om det finns andra uppgifter så vill jag alltid kolla källan innan jag accepterar sådant. Jag gissar att även andra som skulle titta i mitt träd vill kolla mina källor så mina uppgifter stämmer.
Titel: SV: Ancestry och källor - igen
Skrivet av: StefanH skrivet 2020-06-26, 16:48:19 PM
Jag gjorde ett test träd där jag la in källorna precis som jag gjort tidigare samt att jag även la in samma uppgift i Titel som i förkortningen. När jag tittade i den gedcom-filen så ser jag att taggen TITL ligger precis innan ABBR.

Jag kan själv gå in och lägga in TITL och värde utan att göra gedcom-filen "trasig"?