Genney forum

Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: minsann skrivet 2016-02-03, 15:08:22 PM

Titel: Gedocom och Personanteckningsfliken
Skrivet av: minsann skrivet 2016-02-03, 15:08:22 PM
Kan man göra något för att ens anteckningar i en Gedcom-fil ska importeras till Personanteckningar i Shift+F3 och inte till händelsen Notering i Shift+F1?
Titel: SV: Gedocom och Personanteckningsfliken
Skrivet av: Håkan Nordell skrivet 2016-02-03, 16:18:13 PM
Ett sätt är ju att ändra placeringen av Noteringen i gedcom-filen, så att de hamnar under personen. Jag vet inte hur många noteringar det rör sig om, men är det ett större antal så är det ju ett ruskigt jobb att göra det manuellt. Man kan skriva ett program som flyttar om dessa i din gedcom-fil, men det tar lite tid att skriva.
Titel: SV: Gedocom och Personanteckningsfliken
Skrivet av: Alsterolle skrivet 2016-02-12, 17:28:29 PM
Jag hade liknande funderingar:
 (http://genny.se/content.php?rid=102[/url)
Titel: SV: Gedocom och Personanteckningsfliken
Skrivet av: Administrator skrivet 2016-02-12, 19:53:03 PM
Det kommer en ändring framöver. De noteringar som lägger sig i levnadsbanan är gedcom noterings-objekt och samma notering kan då kopplas till flera olika saker ungefär som källor och media. Tanken är att det ska bli möjligt i Genney att länka noterings-objekt till flera olika personer, familjer m.m.
Pga att vissa program använder dessa objekt till personanteckningar kan det bli som det blir.
I samband med ändringen är tanken att det kommer att erbjudas en möjlighet att välja typ av notering för person/familj.