Genney forum

Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: Bosse skrivet 2023-11-23, 10:24:44 AM

Titel: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-23, 10:24:44 AM
Nu är nya macen igång. Jag har överfört Gennyes dbfiler.
Men, men ,men.
När jag startar Genney så får jag upp 2 alternativ till databaser att öppna:

Bo_Nilsson_släkt_utf8_180318_utf8_231115 samt
BosseNilsson

Hur skall jag göra för att bli av med den andra? I den finns inte hela släkten.
Var hittar jag den om jag kan ta bort den???  Kan man ta bort den överhuvudtaget????
Tacksam för hjälpen jag kan få.
Med vänlig hälsning Bo Nilsson  Västerås
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: BengtDNilsson skrivet 2023-11-24, 20:32:16 PM
Öppna registret som ska bort
Välj Arkiv-menyn
Klicka på prickarna längst höger och välj Radera
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-25, 17:10:11 PM
Nu har jag lyckats leta reda på en släktbackup och fått in den i Magen.
Men då säger Genney att den bara accepterar 100 st personer i demoversionen.
Var hur hittar jag min licensnummer och hur fixar jag in den i Genney??
Har licens sen länge men nu är den väck..
Med vänlig hälsning, Bosse Västerås.
ps jag har lyckats att låsa in `fan`i boxen ;-)
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Administrator skrivet 2023-11-25, 19:45:26 PM
Du har en sökruta uppe till höger - sök på licens.
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-25, 22:00:47 PM
Gör som du säger, markerar filen license.lic (ursäkta stavning) men sen händer ingenting, kommer inte mer, kan inte flytta den. Om jag skall öppna den så frågar Mac om vilken app som jag vill använda. ???
Och nu ????

Med vänlig hälsning, Bosse. Västerås
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: StefanH skrivet 2023-11-26, 20:50:49 PM
Gör som du säger, markerar filen license.lic (ursäkta stavning) men sen händer ingenting, kommer inte mer, kan inte flytta den. Om jag skall öppna den så frågar Mac om vilken app som jag vill använda. ???
Och nu ????

Med vänlig hälsning, Bosse. Västerås

Har du följt dessa anvisningar? https://genny.se/content.php?rid=144
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-26, 22:02:19 PM
Yes det gör jag , stupar på att Klicka på installera aldrig kommer upp. Jag klickar på min fil med namn licens på och sen i n g e n t i n g , det verkar som att macen inte vill ha licensfilen, inte av mig i alla fall.
MVH Bosse
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Administrator skrivet 2023-11-27, 10:00:44 AM
Läs anvisningarna igen - du ska inte försöka öppna filen genom att dubbelklicka på den, du ska öppna den från Genney.

Jag har raderat ditt senaste inlägg då du inte ska lägga upp din licensnyckel i ren text.
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-27, 12:55:52 PM
Gör som du säger:
Första bilden har jag precis klickat på licens

Andra har  jag valt lincensfil efter att klickat på bläddra så:
Vad skall jag gör efter det????

Med vänlig hälsning, Bosse
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Administrator skrivet 2023-11-27, 13:29:07 PM
Det ser rätt ut men kontrollera att det är licensnyckel för version 3.
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-27, 17:15:14 PM
Genney startar med 3.0b46

det är den senaste jag uppdaterade till.

Licensfilen jag har kommer från den senaste TIME Machine backup jag har.
Varför skulle den inte fungera då nu....

Jag har ju nyligen uppdaterat till min version av Genney.
Med vänlig hälsning, Bosse
Titel: SV: Dubbla databaser???
Skrivet av: Bosse skrivet 2023-11-27, 17:37:18 PM
HURRAA!!!

Jag hittade en säkerhetskopia från 2020. med tydligen rätt licens. För nu har jag tillgång till hela min släktdatabas.

Tack för att ni haft så stort tålamod med en strulpelle som jag. Jag har svårt att se orm jag byter till ngn ny maskin efter detta.
Tack tack
men risken finns att jag återkommer i ngt annat ärende. Man vet aldrig ;-)
Med vänlig hälsning, Bosse