Genney forum

Släktforskning => Allmänt om släktforskning => Ämnet startat av: Farfar skrivet 2024-01-10, 07:21:46 AM

Titel: Platser struktur
Skrivet av: Farfar skrivet 2024-01-10, 07:21:46 AM
När jag för många år sedan började att släktforska så gällde Plats/Församling/Län/Land separerade med kommatecken.
Men idag!
En plats ligger oftast i en by, som kanske tillhör en församling. Byn eller samhället kan ju dessutom vara en kommun.
Församlingar slås ihop och/eller försvinner.
Anledningen till att man skulle ha med församling berodde ju förr på att kyrkböckerna tillhörde en församling.
Län har dessutom ändrats till Regioner eller slagits samman till Landskap. T.ex. Kristianstad län och Malmöhus län har blivit Skåne län.
Dessutom skulle Platsangivelsen bestå av ovan fyra nämnda delar. Saknade man en av dem så skulle den ersättas med ett kommatecken
Hur gör ni?
Någon som har ett bra förslag?
Titel: SV: Platser struktur
Skrivet av: AndersBe skrivet 2024-02-04, 10:58:11 AM
Hej Farfar.
Jag har inget bra förslag men jag har också funderat på det. Jag håller mig i princip till plats, församling, län och land. Har många amerikanska släktingar och då blir det plats, county, state, USA. Jag ogillar att jag ofta får som förslag på t.ex. Västra Götaland istället för Skaraborgs län, eller Skåne istället för Kristianstads län, för regionerna är sena påfund och när Nils föddes i Tryde på 1800-talet så fanns inte Skåne län.
Hittills har jag bara skrivit t.ex. Fagersanna, Ransberg, Skaraborg, Sverige (där min mormor bodde), men funderar på att för tydlighets skull skriva Fagersanna, Ransbergs församling, Skaraborgs län, Sverige. Blir då lättare att hålla isär om man framöver skulle skriva Fagersanna by, Tibro kommun, Västra Götalands län, Sverige.
Jag tycker dock att platsangivelsen skall vara som den var då det skedde, att idag skriva att min mormor var född i Tibro kommun i Västra Götalands län är helt enkelt fel.
Anders
Titel: SV: Platser struktur
Skrivet av: KiAnKo skrivet 2024-03-25, 07:33:24 AM
"Församlingar" finns inte längre som administrativ nivå i Sverige, nu heter de i ställe "distrikt"

"Sveriges distrikt är en geografisk indelning av Sverige, införd den 1 januari 2016, som utgörs av 2 523 områden. Indelningen utgår från den territoriella församlingsindelning som fanns den 31 december 1999 inför att kyrkan och staten skildes åt vid årsskiftet 1999/2000. Församlingarnas territorier har sin grund i den gamla socken- och stadsindelningen. Syftet med distrikten är en oföränderlig indelning som ersätter svenska kyrkans församlingar som registerenhet i folkbokföringen och fastighetsregistret."

Källa & läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_distrikt

"Plats/Församling/Län/Land" motsvarar alltså "Plats/Distrikt/Region/Land"

Men problemet med dessa dock att län/region både namn och yta ändras med tiden.

Samma sak om du ange tex en plats i nuvarnade Finland, Tyskland eller  Polen:  Mellan år 1800 tills idag har samma plats tillhört många olika länder:

Viborg (FI): Sverige, Ryssland, Finland, Sovjet, Finland, Sovjet, Ryssland
Tyskland: Före enandet av Tyskland olika hertigdömen, sedan Tyskland, Väst/Öst eller Polen/Sovjet
Polen: Fanns inte före WW1 och landet flyttades västerut av Sovjet efter WW2

Många personer bodde under sin livstid på samma plats, men samtidigt i fler länder genom åren...
Titel: SV: Platser struktur
Skrivet av: LiD skrivet 2024-03-25, 12:47:27 PM
Hej Farfar.
Jag har inget bra förslag men jag har också funderat på det. Jag håller mig i princip till plats, församling, län och land. Har många amerikanska släktingar och då blir det plats, county, state, USA. Jag ogillar att jag ofta får som förslag på t.ex. Västra Götaland istället för Skaraborgs län, eller Skåne istället för Kristianstads län, för regionerna är sena påfund och när Nils föddes i Tryde på 1800-talet så fanns inte Skåne län.
Hittills har jag bara skrivit t.ex. Fagersanna, Ransberg, Skaraborg, Sverige (där min mormor bodde), men funderar på att för tydlighets skull skriva Fagersanna, Ransbergs församling, Skaraborgs län, Sverige. Blir då lättare att hålla isär om man framöver skulle skriva Fagersanna by, Tibro kommun, Västra Götalands län, Sverige.
Jag tycker dock att platsangivelsen skall vara som den var då det skedde, att idag skriva att min mormor var född i Tibro kommun i Västra Götalands län är helt enkelt fel.
Anders

Några diskussion om detta:

https://genny.se/forum/index.php?topic=281.msg1109#msg1109
https://genny.se/forum/index.php?topic=821.msg4109#msg4109