Genney forum

Allmänt => Allmänt om Genney => Ämnet startat av: larsg skrivet 2024-02-08, 16:56:49 PM

Titel: Avliden
Skrivet av: larsg skrivet 2024-02-08, 16:56:49 PM
Hej.

Hur är det tänkt att nedanstående skall användas?

"För dödshändelser går det att notera person som avliden."

/Lars
Titel: SV: Avliden
Skrivet av: StefanH skrivet 2024-02-08, 18:50:16 PM
Det kan vara individer som är födda på t.ex. 1600-, 1700-, 1800-talet där de 'försvinner' från böckerna.
Samma med de som emigrerat till olika platser i världen som du inte vet vad som hände med dom.
Är de födda före 1900 så kan man tryggt säga att de är avlidna. Även början på 1900-talet.

En fördel med att kunna ange dom som avliden är även att de syns på släktträd som du laddar på olika platser. T.ex. Ancestry, ftDNA, MyHeritage osv.
Titel: SV: Avliden
Skrivet av: larsg skrivet 2024-02-08, 19:43:55 PM
Det är ju bra.
Det borde bli ett kors i trädet också, ett mellanslag på plats ordnade det.

/Lars
Titel: SV: Avliden
Skrivet av: StefanH skrivet 2024-02-08, 21:16:54 PM
 Vi har bett om en markering för de som är 'Avlidna' i en annan tråd här på forumet så det är bra om fler önskar sig det.
Själv skulle jag vilja ha det som på t.ex. ftDNA med en svart rand över vänstra övre hörnet.