Genney forum
Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: Linpet skrivet 2016-12-12, 15:05:34 PM
-
Kan man kopiera befintliga personer i sitt träd, så man slipper skriva in allt igen, om de är med på en annan gren i trädet också?
-
Låter inte som någon bra idé att knappa/kopiera in samma person flera ggr. Om samma person har flera familjer så är det enkel att i biografin under fliken familj lägga till en ny familj (t.ex lägga till bef. partner)
-
Ja, det är grundläggande i all databashantering: Varje post (person, vara, händelse...) ska bara registreras en gång, annars rör man ihop hela systemet! Det är genom kopplingarna (mor, son, gift...) som man får posten att visas i alla relevanta sammanhang. Lite svårt att greppa, och jag känner flera erfarna släktforskare som inte har riktigt koll på hur de ska göra med sina anförluster. :o Så du är i gott sällskap...
-
Om man har kusiner(!) som är gifta t.ex - så får man en person två gånger i personlistan, men det kanske är så det skall vara, och bör vara för att ej röra ihop?
-
Hur menar du?
Kusinerna är ju gifta med samma person så personen ska det bara finnas en av.
-
Jag som ute och seglar förmodligen, och rör säkert till det;
Men lägger jag in t.ex.
1. Göte Götesson´s son Göte Svensson som är gift med Elsa Nilsson.
Sen skall jag lägga in,
2. Nils Nilsson´s dotter Elsa Nilsson som är gift med Göte Svensson.
Då får jag samma person två gånger med olika id. Men som sagt, jag är är novis 'än så länge'.
-
Jag förstår inte riktigt vad du menar...vem blir dubbel?
Om de två Elsa Nilsson är en och samma person så behöver hon bara finns en gång i ditt träd.
Om de två Göte Svensson är en och samma person så behöver han bara finns en gång i ditt träd.
Du lägger inte in en till person...använd den du redan gjort.
-
Nä, nu är jag med. Hittade inte 'Befintlig familj-knappen'.
Förlåt för snurrig tråd. :)
-
Detta med kopiering har jag ofta behövt kopiera fältinnehåll och tror att den funktionen finns i ngt program.
Om jag matar in barnen i en familj - alla med samma födelseort - så vore det behändigt att ha ett kommando som kopierar in samma data från föregående motsvarande fält.
I dag matar jag bara in ortdata för första barnet och när jag matat in alla barn så blir det CTRL-C >> CTRL-V för de andra.