Genney forum
Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: NCC-1031 skrivet 2018-01-07, 20:35:32 PM
-
Frågan angränsar till en gammal tråd, http://genny.se/forum/index.php?topic=503.0
- Hur gör ni generellt med gårdsnamn framförallt avseende Dalarna? Någon skillnad mellan män och kvinnor?
- Hur taggar ni gårdsnamnet i Genney?
- Vad säger Gedcom? Blir förmodligen vissa problem, eller?
Exempel:
Gut Mait Olsdotter
Gut - gårdsnamn
Mait - vanligt förnamn
Olsdotter - efternam
Gut Mait* /Olsdotter/ eller kanske
(Gut) Mait* /Olsdotter/ eller
Gut* Mait* /Olsdotter/
Andra förslag?
Lägger till en intressant artikel inom ämnet, http://spraktidningen.se/artiklar/2009/10/dalfolket-tar-med-sig-garden-i-namnet
-
Det är nog en smaksak hur man gör, smeknamn är väl också en variant. Vissa använder kanske versaler, det tycker jag mig ha sett för båtsmän.
I gedcom finns inget stöd, vad jag kan förstå.
-
Tack för länken till gårdsnamn i Dalarna.
Jag har valt att tagga det så här Gut Mait* /Olsdotter/, finns nog inget rätt eller fel sätt här.
Vid ingifte till en gård så byter mannen gårdsnamnet till den gård han flyttar till, medan kvinnan ofta nämns med förnamnet bara.
Att namnet skrivs med versaler har jag bara sett i soldatnamn.