Genney forum
Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: Öjving skrivet 2018-02-27, 19:25:06 PM
-
Hur gör man en "komplett backup" på projekt i Geeney ?
Om man bara kör en säkerhetskopiering vid avslut, får man ju inte med allt.
Råkar man ut för en krasch, så kan man inte återställa sitt livsverk.
Kan någon specifiera EXAKT VILKA filer som man ska spara i en backupmapp...
Detta är något som verkligen borde finnas en knapp för i programmet.
Så att det går att göra på ett enkelt och säkert sätt.
-
Du får med allt i backupen eller gedcom-export (i Genney-format). Utöver det, bör du ta backup på dina media, dvs bilder, dokument mm.
Även ditt platsregister bör du ta backup på om du har ett som innehåller mera än de platser som du använder aktivt i dina släktregister, annars återställs relaterade platser med varje släktregister. Platsregistret ligger ju lokalt på varje dator, under Användare, vilket är lite svårt att hitta. Men det finns ju en knapp i programmet för export av just platsregistret.
-
Det är tänkt att det ska komma en funktion för att göra en komplett backup, och jag tror det har varit uppe tidigare.
Vill man få med sig en exakt kopia av allt, dvs. inställningar, utskriftsmallar, platsregister m.m. ska man kopiera mappen:
WINDOWS C:\Users\<hemkatalog>\AppData\Roaming\Genney (mappen AppData är som standard inte synlig och visas efter ändring i utforskaren > visa dolda filer eller genom att skriva in %appdata% i adressfältet i utforskaren)
MAC /Users/<hemkatalog>/Library/Application Support/Genney (mappen Library är som standard inte synlig och visas efter att ha kryssat i visa biblioteksmapp under visa visningsalternativ)
LINUX /home/<hemkatalog>/.Genney (mappen .Genney är som standard inte synlig men visas med kortkommando ctrl+H)
och filen:
WINDOWS C:\Users\<hemkatalog>\Genney2.props
MAC /Users/<hemkatalog>/Genney2.props
LINUX /home/<hemkatalog>/Genney2.props
Register, media, gedcom, backup och annat man matat in själv ligger som standard under:
WINDOWS C:\Users\<hemkatalog>\Documents\Genney
MAC /Users/<hemkatalog>/Genney
LINUX /home/<hemkatalog>/Genney
-
Tack Admin, för ett mycket bra svar. Och jag ser fram emot denna funktion i kommande uppdateringar.
Per-Arne Ölfvingsson
-
Så om jag fattat det rätt och vill göra allt per automatik:
alla bilder i mappen genney/media/ där jag lägger bilder samt doc i bildformat.
då får jag en backup med allt ::)
eller är det alldeles kört för mig däruppe i hjärnkontoret under hårfallet.
Med vänlig hälsning, Bosse
-
Nej det är inte bara det under media. Som standard ligger dina eget inmatade data under mappen Genney som beskrivs i nedre stycket tidigare och de viktigaste är mapparna db, backup, media och gedcom. Och dom bör alla säkerhetskopieras om man vill ha med sig allt.
Sen är det programdata som beskrivs i det första stycket tidigare som också behöver komma med om du ska få med dig allt.
-
Hur har det gått med detta? Finns det något enkelt sätt att göra en backup på allt snabbt och lätt?
-
I version 3 kan du göra en systemsäkerhetskopia där du i princip får med dig allt.
-
Underbart, precis det jag ville höra! Hur gör man då? Gärna en förklaring för Dummies...
Är det här jag gör det? Räcker det att bara klicka på den knappen och spara där man vill ha det?
-
Administrator, är det den här backup-knappen jag använder för att få med allt?
-
Ja och sen undermenyn system.
-
Toppen, så enkelt och bra! Tack!
-
I version 3 kan du göra en systemsäkerhetskopia där du i princip får med dig allt.
Och hur mycket får man med i praktiken?
-
Det enda du inte får med om du kryssar i allt är grundinställningar som är kopplade till användaren - eller hur menar du?
-
Inget annat än att jag alltid blir lite misstänksam på uttrycket "i princip allt". Det betyder för mig att det borde bli allt men kanske inte blir det...
-
Inget annat än att jag alltid blir lite misstänksam på uttrycket "i princip allt". Det betyder för mig att det borde bli allt men kanske inte blir det...
Jag bytte nyligen dator. Innan den gamla kopplades ur gjorde jag en systembackup. När jag installerat Genney på den nya datorn gjorde jag en återställning och allt kom med förutom en del inställningar.