Genney forum

Synpunkter => Tekniska problem och förslag => Ämnet startat av: Farfar skrivet 2019-01-24, 15:57:59 PM

Titel: Färgblindhet
Skrivet av: Farfar skrivet 2019-01-24, 15:57:59 PM
Jag tillhör en grupp av c:a 800.000 svenskar. Jag är färgblind eller rättare sagt jag har defekt färgseende. SMHI:s väderkartor med olika nyanser av orange och gult eller olika nyanser av blått är mer eller mindre meningslösa för mig. För många år sedan när utryckningsfordon hade rött blinkande ljus så såg jag inte skillnad på utryckningsfordon och arbetsmaskiner som hade orange ljus. Det var fantastiskt bra när utryckningsfordonen fick blåljus då var det inga problem längre. Med detta sagt så vill jag uttrycka ett önskemål om att kunna välja en annan färg på färgmarkeringen när det gäller att markera personer i lista med färgkod.
Titel: SV: Färgblindhet
Skrivet av: Bosse skrivet 2019-01-25, 08:55:58 AM
jag har inte kommit dit än.
Man jag håller med dig på denna punkt till 100%
Med vänlig hälsning, Bosse

Titel: SV: Färgblindhet
Skrivet av: Siwert skrivet 2019-01-25, 15:10:22 PM
Det är minst 8 % av befolkningen som lider av defekt färgsinne. Jag har själv framfört ett önskemål om att ersätta
de små färgprickarna som markera bl.a. ana i trädet med någon form av grafisk symbol, som t.ex. F för fosterbarn.
Det är ju bra om fler "trycker på".
Titel: SV: Färgblindhet
Skrivet av: Bosse skrivet 2019-01-26, 12:07:24 PM
Det absolut bästa i alla världar vore att användaren kunde få välja sina färger efter eget godtycke ock smak ock syn.
Eller är jag ute och cyklar?
Vore ju galet om folk väljer bort Genney pga detta....
Med vänlig hälsning, Bosse