Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas

Sidor: [1]
1
Tekniska problem och förslag / SV: Problem vid olika upplösningar
« skrivet: 2021-03-17, 12:04:28 PM »
Jag fick nyss samma problem fast med hela programmet, dvs. Genney ligger utanför min skärm. Problemet är bara att kombinationen Alt + Mellanslag även är ett kortkommando i Genney vilket gör att jag inte kan flytta tillbaka fönstret till min skärm. Så jag behöver koppla in laptopen till min extraskärm för att kunna åtgärda problemet.

2
Tekniska problem och förslag / SV: Problem vid olika upplösningar
« skrivet: 2021-03-14, 07:44:44 AM »
Tack för tipset Anders! Alt + Mellanslag fick ordning på min faktaruta som förirrat sig utanför skärmen. Jag hade haft laptopen ansluten till ytterligare en skärm tidigare och när jag nu startade datorn och öppnade Genney 3 så hamnade alla faktarutor utanför skärmen när jag öppnade dem.

3
Hur gör man för att ...? / SV: Layout personakt
« skrivet: 2020-10-30, 20:24:11 PM »
Tack för svar! Jag testade att laborera med alla inställningar som fanns tillgängliga men började misstänka att det inte var möjligt att ändra på dessa rubriker i Genney 2. Var det i november som Genney 3 släpps?  :)

4
Hur gör man för att ...? / Layout personakt
« skrivet: 2020-10-30, 16:12:35 PM »
Jag vill göra så att personakten har samma layout som visningsläget för biografin (se bifogad fil). Dvs. att exempelvis rubriker såsom Bosatt etc. ska bli i fet still istället för kursiv. Jag har laborerat med inställningarna för Personakt men inte lyckats få till det. Någon som har något tips på hur jag gör?  :)

5
Hur gör man för att ...? / SV: Levnadsbana med egna platser
« skrivet: 2020-10-20, 08:18:21 AM »
Insåg att jag hade startat om programmet MEN inte datorn. När jag gjorde det så funkade det! ;)

6
Hur gör man för att ...? / Levnadsbana med egna platser
« skrivet: 2020-10-19, 11:20:10 AM »
Jag har börjat lägga in egna platser i platsregistret för att på så sätt kunna få till en levnadsbana i kartan. Då många av mina anor har bott inom samma församling hela livet så tänkte jag lägga lite tid på att lägga in de platser (ofta enskilda torp eller mindre byar) som många av mina anor bott på i olika omgångar.

Jag har däremot stött på problem med själva kartan (möjligtvis gör jag fel) då denna inte visar de nya platser jag lagt till. Jag har skapat platserna baserat på koordinater jag tagit ut sen tidigare. När jag sparat platserna så kan jag se dem i kartan. Därefter har jag gått in i de händelser där jag exempelvis haft byn Björbo inlagd sen tidigare och kollat att platsen nu är sökbar vilket den visade sig vara då texten blir kursiv (i det här fallet Björbo, Norrbärke, Kopparbergs län). Texten var inte kursiv förrän jag la till platsen på nytt i händelsen, så jag utgår från att det kan bli lite handpåläggning för att få till kopplingen till geografiska platser?

När jag sen testar att klicka på Levnadsbana så visas endast de händelser/faktauppgifter där församlingarna har angetts. Ingen av de platser jag skapat finns med i visningen av levnadsbanan. Gör jag något fel? Behöver jag ändra någon form av inställning i kartan för att det ska fungera?

En av de nya platser jag lagt till är satt till By/Samhälle medan den andra är satt till Gård/herrgård/hemman

7
Allmänt om Genney / SV: Genney version 3
« skrivet: 2020-10-17, 13:53:37 PM »
Härligt att det närmar sig släpp av version 3! Bläddrade igenom "Diskulogen" och såg att det var många trevliga uppdateringar att vänta i nya versionen.

Vid uppgradering till version 3 är det då bäst att manuellt avinstallera Genney 2 och därefter installera uppgraderingen? Eller kommer det funka som en "vanlig" uppdatering, dvs. att programmet själv avinstallerar 2:an och därefter installerar den nya programvaran? Plockar den i så fall in trädet/träden man har i Genney 2 automatiskt eller behöver dessa importeras i efterhand?

8
Jag är på G att fixa det nu istället för OneDrive. Tills vidare har jag pausat OneDrive medan jag arbetar i databasen och startar synkning efter jag stängt programmet. Jag har 100 GB lagring hos Google då jag förvarar bilder där. OneDrive körde jag på endast då det ingår i mitt Office 365 och jag tyckte det kändes smidigt men har börjat ångra mig nu  ;D

9
Såhär ser det ut i mappen. Hur ser jag om det är några konfliktfiler? Är det de olika DESKTOP-filerna du syftar till? Misstänker att de härrör från när jag öppnat och tittat på databasen på min stationära. Däremot har jag inte redigerat något via min stationära.

Jag återställde mitt släktregister från den GEDCOM-fil som hade skapats korrekt och som var i "Genney-format" enl. nedan.

0 HEAD
1 SOUR Genney
2 VERS 2.1b21
2 CORP Genney Digit
1 DEST Genney
1 DATE 10 OCT 2020

10
UTF-8 är det. När jag öppnade filen i Notepad++ så såg den ut såhär. Tolkar jag det rätt att formatet därmed är Genney och jag kan använda GEDCOM-filen för att återställa mitt släktträd?

Anledningen att gcc-filen inte sparades korrekt verkar för övrigt varit att synkningen till OneDrive inte funkade som den ska. Förhoppningsvis ska det lösa sig nu dock när jag upptäckt vad felet är.

11
Jag reagerade härom kvällen på att den register-fil (.gcc) som skapades när jag backupade i samband med att jag stängde ner programmet hade tidstämpeln 2020-05-05 när det egentligen borde varit 2020-10-09. Jag öppnade då Genney igen men då såg allt ok ut och det jag hade lagt till fanns kvar i Genney.

När jag sedan startade upp datorn igår så kunde jag inte öppna mitt projekt utan fick återställa det från den backup jag tog dagen därpå. Då såg jag däremot att alla inmatningar jag gjort sen 5 oktober saknades.

Som tur var så hade den GEDCOM som skapades vid backupen sparats korrekt och jag testade att öppna denna i ett nytt projekt i Genney.

Så till min fråga:
Då alla personer, referenser etc. finns inlagda i GEDCOM-filen tänkte jag mig att jag ska använda denna för att återställa mitt register. Vilket sätt är det enklaste att återställa mitt träd från GEDCOM-filen? Är det att starta ett "nytt" släktregister och importera GEDCOM-filen i denna? Förlorar jag i så fall någon information som endast finns sparad i .gcc-filen?

Ett alternativ jag övervägde var att endast behålla alla "nya" personer som jag lagt till senaste 5 dagarna i GEDCOM-filen och sedan importera denna till mitt befintliga register, därefter kopplar jag personerna till rätt del av trädet. Känns omständligt men är det enda sättet så är det ju ändå lättare än att lägga in alla personer och referenser på nytt.

12
Som datum går det utmärkt att skriva
1968-02-19 till 1988-12-12

Jadå det vet jag. Det jag menar är att det vore smidigt om detta kunde visas som ett intervall istället för en enda händelse. Dvs. att istället för att en händelse såsom "Bosatt" endast står angiven som en rad vid året då händelsen inleds (så som det är nu) så kunde det istället illustreras på något annat sätt så det tydligare framgår att händelsen sträcker över flera år. Exempelvis genom att man har fleråriga händelser i en separat kolumn. Men det är ju en rent estetisk grej och det funkar bra med nuvarande system också. Men det hade varit smidigt för att snabbt kunna kasta ett öga på bio'n och då se vilka händelser som sträcker över flera år.

13
Andra ändringsförslag:

  • Felaktiga datum - ibland indikeras att ett datum är felaktigt eller orimligt. Ofta kan detta bero på att man skrivit fel men när så inte är fallet borde man kunna "godkänna" den felaktiga uppgiften så att denna inte dyker upp varje gång man söker igenom sitt register efter potentiella fel. Jag har exempelvis ett tillfälle då en bouppteckning utfördes först 1,5 år efter att en person dött. Jag vet att detta stämmer men datumet är indikerat med rött som "felaktigt/orimligt". På grund av detta dyker denna uppgift upp varje gång jag kvalitetssäkrar mitt register
  • Gemensamma händelser - Det borde vara möjligt att koppla flera personer till en händelse. Nu är det möjligt för exempelvis vigslar etc. men inte för exempelvis en "Faktauppgift". Det hade hade varit smidigt att välja om faktauppgiften endast rörde en person eller flera personer och sen kunna "tagga" uppgiften med de personer som den gäller för att på så sätt kunna redigera en gemensam händelse på ETT ställe.

    Jag brukar lägga in uppgifter om "Bosatt" för en person och sedan kopiera över denna till övriga familjemedlemmar.  Men behöver jag göra en ändring i uppgiften måste jag sen gå in i alla personers "Bosatt"-händelse och uppdatera istället för att kunna göra det på endast ett ställe så ändras det för samtliga personer händelsen gäller

14
Nu har jag förstått att en ny version av Genney är på g men jag har några synpunkter som jag gärna ser i en framtida version av programmet (för övrigt det bästa programmet på marknaden i min mening!)

Händelser som sträcker över flera år såsom "bosatt" exempelvis vore fint att kunna visa på ett annat sätt. Om en person är boende på en plats i 20 år så listas ju det nu vid "startåret" i listan under personens bio.

Istället kanske man kunde lista "fleråriga händelser" separat enligt bilden?

Sidor: [1]