Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Tekniska problem och förslag / SV: Strul med media
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 2026-06-08, 08:51:02 AM »
Bra där! Ja reguljära uttryck kan verka skrämmande men är ett kraftfullt verktyg. Hur uttrycket ska se ut kan vara knepigt och kan bli rätt komplicerat men finns mycket hjälp på nätet och AI är bra på sånt.
32
Tekniska problem och förslag / SV: Strul med media
« Senaste inlägg av Mostermysko skrivet 2026-06-06, 11:54:44 AM »
Jag är ett geni!

Med ett reguljärt uttryck i sök&ersätt kunde jag radera all konstig nonsenstext! Det underlättade att texten efter hash= alltid var 75 tecken lång.

(jag kan alltså inte det här med reguljära uttryck men jag vet vad det är och jag kunde googla mig till en fungerande söksträng. Jag inser att den är simpel för alla som kan men för mig var det stort!)

Så nu är alla spökbilder istället saknade bilder i ett mediebibliotek som inte hakar upp sig. Av filnamnen att döma handlar det huvudsakligen om de där vedervärdiga clip-art-prästerna som ibland följer med om man kopierar saker från MyHeritage och liknande, så "saknar" är ett högst relativt begrepp.
33
Tekniska problem och förslag / SV: Strul med media
« Senaste inlägg av Mostermysko skrivet 2026-06-06, 00:10:11 AM »
Hm, de går att hitta med sök&ersätt-funktionen. Törs man använda den på något vis månntro?
34
Tekniska problem och förslag / SV: Strul med media
« Senaste inlägg av Mostermysko skrivet 2026-06-05, 21:47:02 PM »
Nu har jag meckat lite till med detta, och min hypotes är att det är de här "spökbilderna" som ställer till det.

I Genney är de nästan helt osynliga. De syns inte på någon persons biografisida, och de syns inte i mediebiblioteket. Om man däremot söker på alla personer som har medieobjekt så inkluderas dock de personer bilderna är kopplade till. Och de kommer med om man gör ett registerutdrag. De är totalt 41 stycken.

I gedcomfilen ser spökbilderna ut så här (t ex, alla enligt mönstret [normalt filnamn].jpg?hash=[lång sträng, som verkar vara hexadecimal])

1 OBJE
2 FORM jpg
2 FILE mas27wad_original.jpg?hash=499b186e8725b2d80a320d4fede579b991ef3a3e2b8484d64b31be414b0e31d5.1682233199


Jag har testat att exportera en test-gedcomfil till Gramps. Där syns spökbilderna som vilka medieobjekt som helst. Där har jag raderat dem och sen exporterat tillbaka den rensade gedcomfilen till Genney.

Den filen fungerar hur bra som helst. Ingen konstig eftersläpning i mediebiblioteket, verktyget "reparera" gör det den ska och det går att exportera en gedcomfil inklusive media utan att den hänger sig.

Nu skulle jag vilja rensa mitt ordinarie träd i Genney från spökbilder. Men hur? De syns ju inte?

Plan B är att exportera en gedcom och rensa i Gramps (eller kanske direkt i gedcomfilen med en texteditor). Men jag vill helst slippa det eftersom en del information försvinner då, och så lägger Gramps till andra artefakter.
35
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Lars-Anders skrivet 2026-06-03, 12:18:17 PM »
Nu har jag äntligen lyckats skapa filen som en PDF. MEN!! inte via Genneys PDF-funktion.

- Jag ändrade minnet till 4096.
- Jag skapade en Personakt för 812 personer via Granska = 1073 sidor
- Försökte generera en PDF, men genereringen stannade på 58%, som tidigare (se bif fil)
- i stället skrev jag ut filen vida Utskrift med Adobe PDF.
NU ÄNTLIGEN har jag en full utskrift av det jag vill ha.

Om du, admin, vill felsöka säg till så skickar jag det som du vill ha.


36
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 2026-05-29, 08:17:13 AM »
Ja använd max 4096 och välj den delade startgenvägen.
37
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Lars-Anders skrivet 2026-05-29, 07:09:26 AM »
Jag körde som Admin. Är 4096 maxvärde? Jag skrev en massa 9:or.
Se filen som jag skickade med tidigare.
38
Då kan det ha varit något värde som spökade i databasen. Att exportera/importera rensar bort eventuella databasfel.
39
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 2026-05-29, 06:54:27 AM »
Du måste köra Genney som administratör och sen välja den delade startgenvägen och ändra till 4096 förutsatt att du har minne så det räcker.

40
Verkar som ditt tips Admin funkar. Har inte haft samma fel sen dess. Håller tummarna att detta gjorde susen.

Tack
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10