Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
41
Att spara sitt släktarbete till framtiden. Hur gör ni? Så här gör jag? Kommentera gärna! Jag har säkert missat något!

Jag har ett träd med 800+ personer i. Det har resulterat i tre böcker som mottagits väl och i sin tur resulterat i flera släktträffar mm. På min släktsite finn en länk till av Genney genererade html-filer [Arkiv/Publicera].

Nu har jag tröttnat på att släktforska. Jag skulle kunna fortsätta att forska ”ner till Karl XII”, men det intresserar mig inte. Flera försök har jag gjort att få någon intresserad av att ta över (vi är 17 kusiner med barn och barnbarn) men ingen nappar. Så vad göra? Det kan ju tänkas att någon i framtiden skulle vilja ta upp arbetet, och hen ska då inte behöva börja om från början. För att slippa underhåll kommer jag också att stänga ner min site i höst.

I sommar har vi en släktträff. Där kommer alla kusiner att få varsin bok (230 sidor) där jag tömt all info som jag samlat på min släktsite plus "all" info som finns i Genney. På det sättet lever släktarbetet vidare i tryck format. Under detta arbete hittade jag ytterligare ett antal personliga berättelser om anfäderna .

Till den som skulle vilja återuppta arbetet i framtiden finns följande:
En mapp kallad Arkiv på min dator
  • Denna mapp ska senare kopieras till 1. En eller flera USB-minnen (för att sprida risken) och 2. till min sons OneDrive. Förhoppningsvis lever han många år till.
  • I bokens sista kapitel talar jag om att den som vill fortsätta kan kontakta min son och få ladda ner allt material från Arkiv.
I mappen Arkiv finns
  • Ett introbrev med all info som behövs för att kunna fortsätta.
  • Den stora backupen, säkerhetskopian, av allt innehåll i Genney-format.
    [Arkiv/Säkerhetskopiera/System]
  • En fullt genererad web-site i form av många HTML-filer.
    [Arkiv/Publicera]
  • GEDCOM-filer som innehåller allt material. GEDCOM stöder inte bilder. Det finns två varianter av filerna. Prova bägge och se vilken som ger bäst resultat i mottagande släktforskningsprogram.
  • GEDCOM 5.5.1-format
  • GENNEYvariant

En komplett utprintning i PDF med all information inkl de bilder jag lagt in i Genney - en läsbar "backup". Ett sätt att få en totalvy av hela innehållet. Och ett sätt att stämma av mot, för att kolla att du fått med allt om du använder ett annat släktforskningsprogram.

  • [Utskrift/Personakt], jag har markerat att jag vill ha med ALLT på Huvudpersonen
    [Huvudmeny/Utskrift/Personakt – Redigera mall/Uppgifter/Avancerat urval]

Om det skulle finnas behov att återskapa siten så finns två Wordpress-backupper av denna med. Kanske någon av nedan filer fungerar

  • Filen som börjar med ”Backup”är tagen med pluggien
     [UpdraftPlus Backup/Restore]
  • Filen som börjar med ”rolfhamre. …” är tagen med plugginnen
     ”[All-in-One WP Migration and Backup]
  • Filernas storlek är olika, med prova dig fram.
  • För att tillgängliggöra gamla fina bilder på ett enkelt sätt genererade jag ett antal fotoalbum i PowerPoint (Infoga/fotoalbum), de exporterades [Arkiv/Export/video i 4K-format] som ”stillbildsfilmer” i MP4-format och la upp dem på Youtube. Då har Youtube bästa möjlighet att komprimera MP4-filerna till bästa rendering.
  • Här finns alla bilder (+ några till) som jag använt i Genney. Dessa bilder syns bland annat i de genererade HTML-filerna och i den genererade PDF-filen
  • Här finns InDesignfilerna och de genererade tryckfilerna för boken.
  Utöver det massor med annat material som jag samlat in och som inte finns med i boken eller på siten.
   
42
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Lars-Anders skrivet 2026-05-27, 09:16:51 AM »
Nu har jag provat ett antal olika saker men ändå bara lyckats generera max ca 50% av PDFns 1000+ sidor. Han även provat att generera en Word-fil men ...

Jag har en Win 11 32GB. En kraftfull PC.

Se bilagan, så har jag också försökt ändra Genneys minne till max, men ...

Är det jag som inte fattar något? Eller ...
43
Hur gör man för att ...? / skriva ut register med grupperna
« Senaste inlägg av fjalkingepeter skrivet 2026-05-26, 14:00:53 PM »
jag skulle vilja skriva ut register namn med vilka grupper personen tillhör
hur gör jag ?
mvh Peter
44
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av John L skrivet 2026-05-25, 20:12:09 PM »
Hej
Jag hade samma önskemål. Efter lite trixande kom jag fram till att göra en kopia på hela webmappen.
Den kan du starta genom att leta upp index.htm och klicka på denna filen.
Visserligen inte i pappersformat men det är ju inte .pdf heller.
Jag har sedan sparat hela mappen på olika hårdvaror samt gett till (icke teknikkunniga) släktingar.
Då kan dom lätt surfa om kring i mitt träd och läsa all information på samma sätt som aftonbladet eller likande.

Skulle Genney upphöra och gedcom formatet gå i graven i framtiden så är jag övertygad om att man då kan läsa websidor från 2026 på något sätt.
45
Allmänt om Genney / SV: Uppgradering från version 2
« Senaste inlägg av Mållgan skrivet 2026-05-25, 16:21:02 PM »
Ja, jag insåg det och har gjort ett nytt köp.
46
Allmänt om Genney / SV: Uppgradering från version 2
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 2026-05-25, 15:54:06 PM »
Då gäller nyköp.
47
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 2026-05-25, 15:53:42 PM »
Du skriver inte vad du har för OS men om du inte har Mac OS kan du prova att tilldela mer minne, se https://genny.se/help/sv/master/menus/file/preferences_organize.html
48
Allmänt om Genney / Uppgradering från version 2
« Senaste inlägg av Mållgan skrivet 2026-05-23, 14:41:01 PM »
Är det möjligt att uppgradera från Version 2 till den senaste versionen eller blir det ett nyköp?
49
Hur gör man för att ...? / SV: Hur gör jag för att SKRIVA UT ALLT i databasen
« Senaste inlägg av Lars-Anders skrivet 2026-05-23, 11:20:28 AM »
Problem!!

Jag har nu kommit NER till 1091 sidor som jag ser i Granska. Men när jag ska exportera sidorna till en PDF så verkar inte Genney orka skriva ut allt. Efter ett antal hundra sidor stannar exporten. Har provat ett antal olika varianter, men ...

Om jag nu ska dela upp utskriften, hur gör jag då för att få dem i bokstavsordning?
50
Nu funkar allt som det ska igen. Problemet är att det inte är samma person varje gång. Men jag ska testa detta. Nu fick Genney "vila" lite under natten så idag mår hon bra igen ;D
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10