Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Tekniska problem och förslag / Strul med media
« Senaste inlägg av Mostermysko skrivet 2026-05-09, 20:42:40 PM »
Jag har flera problem som kanske hänger ihop.

Bakgrunden är att jag hade tänkt städa min mediamapp där det ligger massor av filer som inte används. Medan jag har försökt klura ut hur jag ska göra det enklast har jag upptäckt en del annat.

  • Ett gäng bilder verkar ha fel sökvägar men fungerar ändå? Om man öppnar "media data" ser man att "sökväg" och "plats" pekar på olika ställen (se bild). Jag hade tidigare mediamappen på Dropbox men har flyttat den till hårddisken. En del andra filer har ingen sökväg alls under "sökväg". Genney hittar dem ändå i mediamappen men när jag öppnar en testexport i Gramps så letar den på de angivna felaktiga sökvägarna.
  • "Reparera" fungerar på en bild i taget via mediafliken i biografin. Om jag däremot försöker via Hantera media så hänger sig programmet och inget verkar hända. Tyvärr är det rätt många bilder som behöver repareras...
  • "Hantera media" verkar i största allmänhet instabilt. När jag försöker scrolla bland bilderna uppdateras inte bildfönstret, samma rad med bilder repeteras över hela skärmen, ibland försvinner själva gränssnittet (se bild). Jag tror det händer när en bild med fel på sökvägen borde dyka upp i fönstret -- men inte alla sådana bilder.
  • Det ligger konstiga osynliga bilder kvar och spökar. När jag söker efter personer med mediafiler får jag med några personer som inte har några mediafiler (och jag har letat, de har inte heller mediafiler kopplade till händelser, källor etc). Samtidigt dyker det upp några märkliga poster med konstiga sökvägar när jag gör ett registerutdrag över mediafiler. Dessa finns också med i testexporten som jag öppnat i Gramps. En del av dessa osynliga bilder verkar höra ihop med personerna som Genney anser har mediafiler utan att några syns. (en del heter t ex "fornamn_efternamn.jpg?hash=12c232393c...")
  • När jag försöker exportera en gedcomfil+media kommer jag till ca 2%, sen fastnar exporten. (jag hade annars tänkt att det kunde vara ett sätt att starta om med en "ren" mediamapp som bara innehåller filer som används).

72
Tekniska problem och förslag / SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av UL skrivet 2026-05-09, 17:25:00 PM »
Jag hittar ingen .props-fil och det fortsätter att krascha. Sådant här ska man inte behöva hålla på med. Det ska bara funka.
73
Tekniska problem och förslag / SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av tobbet skrivet 2026-05-08, 22:27:16 PM »
Har du testat att skapa en ny Genney4.props fil? Ta en kopia först på den som redan finns, eller ändra namnet till exempel Genney4.props.old. Nästa gång du starar så måste du ange alla sökvägar igen till Media, Gedcom, Backup osv. Jag brukar göra detta när nåt inte är bra, bara för att testa om felet försvinner.

Hoppas det löser sig. Jag hade ett knepigt fel igår eller om det var i förrgår: https://genny.se/forum/index.php?topic=2740.msg13127#msg13127

..som sen löste sig av sig självt...go figure
74
Tekniska problem och förslag / SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av KentLJ skrivet 2026-05-08, 22:09:10 PM »
Ja, det är ett konstigt fel. Det verkar ju som det är någon grafisk process (inom eller utanför Genney) som slutar fungera som gör att genney kraschar.
Hoppas att det löser sig för dig.
75
Tekniska problem och förslag / SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av UL skrivet 2026-05-08, 18:56:30 PM »
Grattis.  :)
Ja, annat funkar och jag har bara en skärm. Men det är en rätt ny dator som jag inte hunnit lära känna än så jag vet inte riktigt vad det är för diverse autostartprogram och bakgrundsprocesser som är igång. Kanske är det något som stör. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag har sökt runt lite här på forumet och hittar inget liknande även om vissa haft problem med ospecificerade hängningar.
76
Tekniska problem och förslag / SV: Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av KentLJ skrivet 2026-05-07, 22:15:29 PM »
Jg har ingen lösning på ditt konstiga problem, men hoppas att du får hjälp att begripa vad som är problemet. funkar andra program klockrent på datorn? Dubbla skärmar mm? Jag har kört både Genney 3 och alla versioner av Genney 4 på min laptop med win 10 och senare win 11 och programmet funkar helt klockrent utan konstiga hängningar. Ditt problem har jag aldrig sett.
77
Tekniska problem och förslag / Jag vet inte vad jag ska kalla det
« Senaste inlägg av UL skrivet 2026-05-07, 21:28:21 PM »
Efter diverse strul har jag nu betalat för och installerat version 4 på en dator med Windows 11 (64). Varje gång jag haft Genney öppet sedan dess inträffar efter ett tag det som syns på bifogad bild. Där syns i den övre halvan en (fragmentariskt registrerad och sparsamt belagd) familj. I den nedre halvan syns en alternativ version där biografin försvinner liksom all information förutom födelseuppgifter i släktträdet. Vad som händer är alltså att informationen försvinner och Genney hänger sig, och det enda att göra i det läget är att öppna aktivitetshanteraren, avsluta programmet och starta om skiten. Men förr eller senare händer det igen. Jag gillar Genney i grunden och tycker att jag varit tålmodig med alla de problem som varit genom åren, men hur länge ska man stångas? Är det någon som har en lösning på just det här problemet? Eller ett förslag på ett fungerande program? Det här är verkligen inte roligt.
78
Jahaja...few minutes later. Nu funkar allt igen. Vad är det som händer? Testade alla träd och nu blir även markerad person även rätt i biografin. Fick ingen felkod. Skumt värre.
79
...eller dubbelklicka på en persons födelse- död eller bosatt. Händer ingenting. Dessutom är den "låst" vid ett namn i biografin oavsett vilket träd jag har öppet.

Här på bilden nedan är Örjan Svensson makerad med namnet högst upp är mannen längst till vänster "Isak Persson". Det spelar ingen roll vilken person jag väljer så stor det lik förbaskat "Isak Persson". Samma sak i alla andra träd. Där har den fastnat på mitt namn. Jag har haft detta en gång tdigare men det löstes av sig själv på nåt vis, men den här gången vet jag inte riktigt.

Nu fick jag upp en felkod när jag läste tillbaks en säkerhetskopia:
Kodstycke: [Välj]
java.sql.SQLNonTransientConnectionException: No current connection.
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:81)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:141)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:225)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:220)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.noCurrentConnection(Util.java:236)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.checkIfClosed(EmbedConnection.java:2375)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.setupContextStack(EmbedConnection.java:2593)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1733)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1563)
at hmf.origoDB.adI.f(PreparedStatements.java:4193)
at hmf.origoDB.map.a.o.p(PlaceLoader.java:2948)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3333)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3391)
at hmf.origoDB.map.a.o.a(PlaceLoader.java:2716)
at hmf.origoDB.map.a.o.x(PlaceLoader.java:442)
at hmf.origoDB.map.a.o.<init>(PlaceLoader.java:355)
at hmf.origoDB.map.a.o.c(PlaceLoader.java:326)
at hmf.origoDB.MainFrame.b(MainFrame.java:6622)
at java.desktop/java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.base/java.security.AccessController.doPrivileged(Unknown Source)
at java.base/java.security.ProtectionDomain$JavaSecurityAccessImpl.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)
Caused by: ERROR 08003: No current connection.
at org.apache.derby.shared.common.error.StandardException.newException(StandardException.java:299)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.wrapArgsForTransportAcrossDRDA(SQLExceptionFactory.java:170)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:75)
... 34 more

Eller rättare sagt, jag gjorde en backup på min nuvarande, läste in en gammal med samma konstiga grejer. Läste tillbaks den senaste backupen, då kom felkoden upp.


80
Hur gör man för att ...? / Syster/brors död/födelse etc
« Senaste inlägg av John L skrivet 2026-05-06, 11:44:57 AM »
Jag har varit lite triggerhappy vid några tillfällen och tydligen tagit bort syster/brors, död/födelse etc och liknande för några personer.
Tyvärr vet jag inte riktigt när och har gjort mycket arbete efter detta, så återställning av en äldre säkerhetskopia verkar inte aktuellt.
Jag har provat med att klicka ut/klicka i rutorna för detta under arkiv/inställningar/biografi men detta verkar inte påverka redan gjord editeringar.

Hur gör jag för att återställa detta händelser?
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10