Författare Ämne: Levnadsbana  (läst 2089 gånger)

Vickan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Levnadsbana
« skrivet: 2020-11-22, 19:54:03 PM »
I Genney 2 kunde jag se hur en person flyttat mellan olika platser. Hur får jag fram den funktionen i Genney 3?
Lite pyssligt är det också med nya platser i Genney 3. Den ger förslag på platser utifrån den första bokstaven jag skriver och det är ett elände att få kommandot över inmatningen på egen hand :-).
Mvh Viktoria

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
SV: Levnadsbana
« Svar #1 skrivet: 2020-11-22, 20:54:12 PM »
För att få upp levnadsbanan i kartan väljer du:
Verktyg, alternativet Karta och klicka på land ex. Sverige.  Då kommer kartbilden upp. Välj sedan levnadsbana och då syns levnadsbanan för vald person.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
SV: Levnadsbana
« Svar #2 skrivet: 2020-11-22, 21:40:21 PM »
Nya platser vill man ju få in i platsregistret. Jag brukar göra så här under ex. "Ny händelse Bosatt".

Jag klickar på ... i högerkanten för plats så att platsregistret öppnas. Sedan väljer jag den socken som platsen ligger i. Väljer sedan "Ny" för att lägga till en ny plats som inte redan finns i platsregistret.  Skriv in namn på nya platsen och välj attribut för platsen (gård, torp, .....) och klicka på kartknappen i platsregistrets fönster. Jag letar upp och markerar platsen i kartan och väljer sedan att klistra in koordinaterna. Avslutar med "välj" och nu ligger den nya platsen i platsregistret.