Författare Ämne: Konfidentiella noteringar  (läst 2660 gånger)

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Konfidentiella noteringar
« skrivet: 2023-01-05, 21:12:56 PM »
Hej,
Jag har fört över mina data från MinSläkt där jag använt en speciell text fältet "Konfidentiella noteringar" för att kunna välja ut vissa personer (i detta fall för att ta bort dem vid publicering). Men i Genney hittar jag inte den text som fanns i denna 'Tag'. Jag skulle vilja göra alla personer som har en viss text i detta fält (_CONF_NOTE i GEDCOM) till en Grupp och sedan kunna i detta fall radera dem före publicering.
Importeras över huvud tagen tagen "_CONF_NOTE" i Genney och hur kan jag se och välja alla som har en viss text i den här 'Tag'en?
Jag har en stor databas med över 140000 personer där jag vill ta bort ca 10000 personer innan jag skickar upp den till DISBYT.
/Karl-Henrik

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Konfidentiella noteringar
« Svar #1 skrivet: 2023-01-06, 08:41:54 AM »
Importerade konfidentiella noteringar hittar du under fliken forskning > anmärkning i biografin.

Under huvudmeny > personlistor > anmärkningar visas alla med anmärkningar.

Under arkiv > exportera > personuppgifter kan du utesluta anmärkningar.

Under huvudmeny > sök > text med anmärkning kan du söka efter anmärkningar med "viss text". Sökresultatet kan du göra till en grupp i menyn under personlistan. Gruppen kan du utesluta vid publicering.
« Senast ändrad: 2023-01-06, 08:46:34 AM av Administrator »

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Konfidentiella noteringar
« Svar #2 skrivet: 2023-01-13, 12:49:11 PM »
Ett sent men trots detta stort tack för svaret. Jag har nu testat det under en tid. Det fungerar precis som jag hoppats. Dock tar det väldigt lång tid att spara urvalet till en GEDCOM-fil. I mitt fall tog det cirka 45 minuter för 130000 personer. Finns det möjlighet att snabba upp detta?
En annan mindre anmärkning. När jag gör sökning på alla som INTE tillhör en viss grupp så kommer några personer som tillhör den gruppen trots detta med i sökresultatet. Det verkar vara de personer som saknar antingen förnamn eller efternamn.
Jag har en ny fråga om Kartor, men den kommer separat.