Författare Ämne: Varför får jag inte igång programmet?  (läst 5063 gånger)

monifo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Varför får jag inte igång programmet?
« skrivet: 2024-01-17, 18:19:03 PM »
Jag har bytt dator och försöker nu flytta över mitt program till den nya från den gamla, men när jag installerat programmet och försöker öppna det, hänger det sig och jag kommer ingenstans.
Vad gör jag för fel!?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Varför får jag inte igång programmet?
« Svar #1 skrivet: 2024-01-17, 20:57:37 PM »
Hej,

Sök efter filen "Genney3.props" och kopiera och spara den i en annan katalog. Radera sedan originalet vi sökte efter och prova att starta Genney igen. En ny Genney3.props kommer att skapas. Tror den innehåller alla sökvägar och andra inställningar så du får kolla så att allt ser korrekt när det gäller sökvägar till db, gedcom, media...osv

Hoppas det löser sig  ;)
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-01-18, 06:40:53 AM »
Tusen tack tobbet! Nu startar i alla fall programmet upp, men jag kan inte öppna släktarkiven. Beror det på att jag för tillfället har licensen på en laptop och min gamla dator? Måste en av dem tas bort innan jag kan lägga in licensen på nya datorn? Det fungerar nämligen inte och jag får inga varningar eller uppmaningar. Det fungerar bara inte.

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-01-18, 08:04:23 AM »
Och igen. Suck. Jag har lyckats få in licensen där den skall vara på nya datorn, och sökvägen till db är rätt, men jag kan ändå inte få upp släktarkiven!
Snälla, hjälp, vad gör jag för fel!?

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-01-18, 08:37:24 AM »
Nu vet jag inte vilket opertivsystem du har - Windows eller Mac. Själv kör jag Linux och har min släktforskning på en extern hårddisk. När jag gör en återställning av mitt släktträd bläddar jag till min hårddisk och läser in den senaste säkerhetskopian. Sen fixar jag allt med sökvägar hit och dit under Inställningar - Organisation. När allt detta är klart startar jag om för att kontrollera att allt är som det ska. Jag har även min licensfil på samma ställe på min externa hårddisk. Så den pekar jag bara ut under Hantera - Licens. Sen är allting klart.

Gjord du en fullständig säkerhetskopiering innan nu bytte dator? "System, släktregister, platsregister mm mm".

Har du kollat på alla caféer som finns på Facebook. Tror det finns ett antal videos där som tar upp frågan när man byter dator.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-01-18, 14:29:42 PM »
Tack än en gång! Nu har jag äntligen lyckats lösa det hela. Så störigt!
Har även skickat efter en till extern hårddisk och tänker göra som du. :)

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-01-18, 15:33:19 PM »
Tack än en gång! Nu har jag äntligen lyckats lösa det hela. Så störigt!
Har även skickat efter en till extern hårddisk och tänker göra som du. :)

Kom ihåg att peka ut sökvägarna igen när du har din externa håddisk på plats. Jag gjorde som så att jag tog hela Genney katalogen och kopierade den till min externa hårddisk. Sen startade jag Genney och läste in den senaste kopian och därefter fixade jag till alla sökvägar till den nya disken.
CachyOS KDE + Genney 4.x

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-01-18, 20:58:49 PM »
Tack för utmärkta tips!