Författare Ämne: Källhänvisningar  (läst 3707 gånger)

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Källhänvisningar
« skrivet: 2017-10-02, 22:02:41 PM »
Hej

Är det möjligt att få Genny att sortera källhänvisningarna i nummerordning? Efter Bild 10 borde Bild 11 komma och inte Bild 100. Ser lite rörigt ut.

[bifogad fil raderad av administratör]

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
SV: Källhänvisningar
« Svar #1 skrivet: 2017-10-03, 09:41:59 AM »
Har samma fundering och det gäller också källorna. Det ser lite konstigt ut vid utskrifterna. Kanske är det inte helt lätt att få till den logiken.
Ulf Widén

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2017-10-03, 10:47:59 AM »
Samma gäller Platser, t ex sorteras:
Hörby 1, Hörby, Mjällby, Blekinge län
Hörby 11, Hörby, Mjällby, Blekinge län
Hörby 2, Hörby, Mjällby, Blekinge län

Jag har löst det genom att sätta in ett mellanslag före entalet:
Hörby  1, Hörby, Mjällby, Blekinge län
Hörby  2, Hörby, Mjällby, Blekinge län
Hörby 11, Hörby, Mjällby, Blekinge län

Om det är mer än 99 nummer får man naturligtvis lägga in ytterligare blanksteg.
Det går ju att lägga in nollor också, men det ser tråkigt ut och blir mera svårläst.

Vissa sorteringsnycklar känner igen numreringar, och det går kanske att lösa programmeringsmässigt i Genney? Jag tror dock att det kan ställa till problem i andra fall, där siffrorna inte anger någon sorteringsordning. Vi rör oss ju också ofta med rätt komplicerade källhänvisningar med massor av olika siffror:
Mjällby (K) AI:23 1887-1896 Bild 1970 / Sida 803 (AID: v96428a.b1970.s803, NAD: SE/LLA/13269)
Exemplet sorteras idag in mellan AI:2 och AI:3.
Hans Rosenlund

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-05, 10:04:55 AM »
Tanken jag har är att iom att Genny är ett program som baseras på register, så borde det vara ordning och reda i registret och inte att man ska behöva dutta med mellanslag för att få det att hyfsat ut. Risken är ju att första gången använder sig av ett mellanslag för att sen upptäcka att det behövdes två, pga det var tresiffrigt. Tycker att tiuden man lägger ner på det hela kan användas bättre än att behöva sitta och redigera någor som rimligen borde vara ordning på från början.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-10-05, 10:25:05 AM »
Det är sas inte normalt att sortera blandade datatyper, dvs. siffror och bokstäver, och det finns inga standardfunktioner för det varken i databaser eller programmeringsspråk.

Det går naturligtvis att göra men kan ev. bli negativa effekter på prestanda eftersom det är mer komplicerad jämförelse.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-05, 11:14:39 AM »
För egen del föredrar jag bra prestanda före "komplicerad" sortering, som i slutändan blir nån sorts "snickarglädje". "Blankstegs-metoden" funkar för det mesta väldigt bra (tänka igenom framtida behovet av blanksteg för varje specifkt sorteringsbehov)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-10-05, 11:56:04 AM »
Jag tyckte att det var lite förvirrande innan jag insåg att siffror sorteras som text. Visst vore det kanske bättre att få källhänvisningarna i "nummerordning", men jag har vant mig och tycker inte att det är ett problem.