Har tidigare inte lagt ner jättemycket tid/arbete på att få en konsekvent namnsättning på platser för olika händelser utan skrivit in den information jag har bedömt vara relevant just då. I samband med att platstolken nu har lanserats så har jag tittat lite djupare på detta. Ett verktyg som jag tycker verkar trevligt är levnadsbanan, att följa hur de flyttade mellan olika torp och hemman. Detta kräver ju naturligtvis att man lägger in varje torp/hemman etc. som en plats med koordinater.
När jag nu läser andra trådar och inlägg här så verkar det som att många inte går ner på detaljnivån utan skriver adress eller motsvarande i noteringar.
Att det inte finns några rätt eller fel det förstår jag men hur gör ni andra?
Det finns som exempel en backstuga som heter Hagstugan som låg under Ruda (kaptensställe), som återfinns i Asby (församling/socken) i Ydre (härad/kommun) i Östergötland.
Hur skulle ni göra här, utesluta Ruda och placera Hagstugan direkt i Asby församling eller sätta Hagstugan som notering och använda Ruda, Asby, Östergötlands län, Sverige? Skulle ni kanske använda in adressuppgifter i biografin?
Många frågetecken blev det men måste bygga upp min filosofi på något sätt