Författare Ämne: Vigslar i fel ordning  (läst 4951 gånger)

ipahlm45

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Vigslar i fel ordning
« skrivet: 2016-05-30, 08:13:04 AM »
Hej vet inte om det är fler som har samma problem.
Jag har ett par stycken som har gift sig och skilt sig och gift om sig, när jag skriver ut en personakt kommer vigslarna i fel ordning, att dom varit gifta före andra giftet har jag fått reda på efteråt har det någon betydelse i vilken ordning jag skriver in vigslarna i?
MVH
Ingvar

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Vigslar i fel ordning
« Svar #1 skrivet: 2016-05-30, 19:36:03 PM »
Välj automatisk sortering av händelser i inställningarna!
Hans Rosenlund

ipahlm45

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-05-30, 21:11:30 PM »
Tack Hans
MVH
Ingvar

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-09-17, 15:32:41 PM »
Forsätter här. Jag vet inte om det här kommer att ändras men jag tycker det är märkligt med nuvarande system.

Om jag har valt automatisk sortering i inställningarna så gäller det för hela programmet och både för sortering av familjer och för barnen efter födelsedatum. Om jag inte vill ha det så sorteras familjerna ibland in i fel ordning för utskrifter (listor, planscher m.m.). Jag trodde först att de sorterades efter partnerns födelsedag, men kanske är det som det sägs här att de sorteras in i den ordningen som jag har matat in dem.

Problemet är att jag ju mycket väl kan vilja ha en egen sortering när jag arbetar med programmet (t.ex. ha den familj/person som jag själv är besläktad med överst) men att utskrifter och listor sorteras i den ordning som personen varit gift i.

Framför allt blir det ett uppenbart fel när man skriver ut listor. Då står t.ex. för en förfader till mig att han först varit gift med fru A och sedan med fru B, men när familjerna sedan listas så kallas familjen med fru B för "Äktenskap 1" och den för fru A för "Äktenskap 2". Framför allt i det här fallet borde det ju rimligtvis alltid vara det första giftet som kallas för Äktenskap 1.

Det vore kanske vettigt att erbjuda en separat inställning för utskrifterna som inte är låst till resten av programmet.
(F.d. Waiter)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-09-21, 14:37:28 PM »
Hittade ett fel till. När jag sätter Genney till att sortera automatiskt så kommer äktenskapen i rätt ordning i listor och utskrifter. Om personen däremot har ett gifte och ett samvetsäktenskap så blir sorteringen fel hos mig.

FFF hade först en fru och senare ett "samvetsäktenskap" men i personakten så hamnar det senare först och kallas "Förhållande 1" medan den första familjen med den äkta hustrun får namnet "Äktenskap 2".
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-09-22, 09:35:03 AM »
Som det är nu tas bara vigseln med vid sortering vilket kanske kan ses som ett fel.