Forsätter här. Jag vet inte om det här kommer att ändras men jag tycker det är märkligt med nuvarande system.
Om jag har valt automatisk sortering i inställningarna så gäller det för hela programmet och både för sortering av familjer och för barnen efter födelsedatum. Om jag inte vill ha det så sorteras familjerna ibland in i fel ordning för utskrifter (listor, planscher m.m.). Jag trodde först att de sorterades efter partnerns födelsedag, men kanske är det som det sägs här att de sorteras in i den ordningen som jag har matat in dem.
Problemet är att jag ju mycket väl kan vilja ha en egen sortering när jag arbetar med programmet (t.ex. ha den familj/person som jag själv är besläktad med överst) men att utskrifter och listor sorteras i den ordning som personen varit gift i.
Framför allt blir det ett uppenbart fel när man skriver ut listor. Då står t.ex. för en förfader till mig att han först varit gift med fru A och sedan med fru B, men när familjerna sedan listas så kallas familjen med fru B för "Äktenskap 1" och den för fru A för "Äktenskap 2". Framför allt i det här fallet borde det ju rimligtvis alltid vara det första giftet som kallas för Äktenskap 1.
Det vore kanske vettigt att erbjuda en separat inställning för utskrifterna som inte är låst till resten av programmet.