Författare Ämne: Överlåta licens för version 1  (läst 7557 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Överlåta licens för version 1
« skrivet: 2017-10-08, 18:47:12 PM »
Jag kommer ganska säkert att köpa Genney version 2, vilket jag tror mig ha förstått att jag måste göra.

Det har jag inga problem med, men då antar jag att jag kan överlåta min licens för version 1, i sin helhet, till någon annan, eller vad säger admin?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Överlåta licens för version 1
« Svar #1 skrivet: 2017-10-09, 13:58:59 PM »
Det är inte helt klart hur det kommer att se ut med uppgradering men är det en helt ny licens ser jag inga hinder.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-10-09, 14:08:22 PM »
Det är inte helt klart hur det kommer att se ut med uppgradering men är det en helt ny licens ser jag inga hinder.
Så en uppgradering kan komma att säljas till reducerat pris, tolkar jag dig rätt då? I så fall får jag se vad jag väljer.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2017-10-09, 15:28:52 PM »
Det är rätt normalt i branchen att en större versionsuppgradering kostar. Om vi ser på konkurrenterna är priserna för ny licens resp uppgradering:
  • Disgen:  750:- resp 300:- (40% av nypris). Här tillkommer medlemskap i DIS, vilket är lite speciellt.
  • MinSläkt:  450:- resp 150:- (33%)
  • Holger: 675:- resp 295:- (44%)
  • FamilyTreeMaker: 79$ resp 60$ (76%)
  • FamilyTreeBuilder: Kostar bara medlemskap i MyHeritage, tror jag.
  • MacFamilyTree: 60$ resp 60$ (100%). Mac App Store tillåter tydligen inga rabatter???
  • Reunion: 99$ resp 50$ (50%)
Det varierar en hel del, både i nypris och uppgradering. Mac ligger som vanligt lite högre än Windows. Billigast är MiS, men där pågår i princip inget utvecklingsarbete.

Genney kostar bara 450:- i inköp, så med ambitionerna (och våra önskemål) att utveckla programmet tycker jag att 300:- i uppgradering inte är orimligt om det handlar om en cykel på ca 2 år! En gissning så god som någon...

Jag har inte sett någon policy för överlåtelse av gamla versioner bland dessa tillverkar, men allmänt för programvaror gäller nog att licensen är personlig. Då ska man få tillverkarens godkännande att sälja den vidare. Det är ju också bra om ett kundregister uppdateras så man är med på banan. I Genneys fall kontrolleras licensens giltighet över nätet, vilket väl bör innebära att en uppgraderad licens spärras?

En allmän trend i branschen är ju tidsbegränsning, t ex års- eller månadsabonnemang. Då vet man vad det kommer att kosta (om priset inte höjs) framöver, men om man slutar betala upphör programmet att fungera. Livstidsabonnemang blir allt ovanligare, och är nog ingen bra affär, varken för säljare eller köpare.
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-10-09, 16:41:18 PM »

Jag har inte sett någon policy för överlåtelse av gamla versioner bland dessa tillverkar, men allmänt för programvaror gäller nog att licensen är personlig.
Jag hör dig Hans, och, som jag skrev ovan, om man inte behöver betala fullpris för version 2 så kommer det hela i ett annat ljus.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2017-10-09, 16:52:18 PM »
Nä, fullpris är väl lite magstarkt – även om det inte är stora kostnader per år!
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-10-09, 19:12:10 PM »
  • MacFamilyTree: 60$ resp 60$ (100%). Mac App Store tillåter tydligen inga rabatter???

Hans, rabatten är tydligen ca 33% om jag ser till vad jag betalade (40$) för uppgradering av MacFamilyTree från 7 till 8 ). Det är ju en app. vilket innebär att för samma apple-id så kan du ha appen på så många datorer som du har samma apple-id, vilket vad jag vet inte finns några begränsningar på.