Författare Ämne: källor  (läst 5950 gånger)

Ann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
källor
« skrivet: 2018-01-04, 20:37:24 PM »
jag undrar varför jag inte kan sammanfoga källor eller redigera dem, det är utgråat, se bild. Jag undrar också hur man kan ändra trovärdighet på en källa, man måste väl inte göra det för alla personer som "använder" samma källa, det borde ju gå att göra för källan som sådan, under hantera-källor.

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: källor
« Svar #1 skrivet: 2018-01-05, 00:51:30 AM »
Du måste kryssa Använd utökade källhänvisningsalternativ i Inställningar|Allmänt.
Trovärdigheten kan du ställa för varje källhänvisning, men inte för hela källan.
Hans Rosenlund

Ann

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-05, 08:12:17 AM »
utökad källhänvisning var iprickad men jag prickade ur den och i den igen o då fungerade det, en liten bugg kanske :)
När det gäller att pricka i trovärdighet så borde det gå att göra för hela källan inte för källhänvisningen eftersom det ju är källan i sig själv som är trovärdig eller ej. T ex så borde ju födelse-dop böcker, dödböcker, vigselböcker att gå att sätta som säkra källor.
En sådan förändring hoppas jag kommer i framtiden så att man kan sätta det direkt på källan.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-05, 09:05:08 AM »
Att det inte gick att redigera beror på att du öppnade den från biografin medan du redigerade den. Om du öppnar den från menyn går det. Använd utökade källhänvisningsalternativ gör att du även kan slå ihop hänvisningar.

Det hänger ihop med gedcom-standarden där man inte kan ange det annat än till hänvisningen.
Man skulle i o.f.s. kunna ha en inställning för källan som sedan alla hänvisningarna får som standard.
« Senast ändrad: 2018-01-05, 09:08:17 AM av Administrator »

Ann

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-05, 09:09:53 AM »
en sådan inställning skulle vara superbra som det är nu så får jag sitta och rätta alla mina personer ifrån gedcom importen och detta är bara min första fil. Jag har ytterliggare minst 6-7 träd till som skall importeras. Det kommer att bli ett mycket tidskrävande jobb om man inte har den inställningen

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-05, 09:42:03 AM »
Håller med om att en default-trovärdighet för hela Källan skulle vara en mycket bra hjälp, eftersom de allra flesta hänvisningar inom en och samma källa också är av samma trovärdighet.

På ungefär samma sätt som sammanslagningen, kunde man erbjudas ersätta alla odefinierade trovärdigheter med en default. Därefter måste man även kunna göra avsteg för enskilda hänvisningar.
Hans Rosenlund

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-03-17, 11:46:16 AM »
Sitter precis och letar efter en sådan funktion. Har lyckats sätta olika värde på trovärdighet på samma källa och behöver ett enkelt sätt att redigera det.
Att sätta en default-trovärdighet är en bra funktion, när kan den tänkas komma.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-03-17, 12:13:52 PM »
Hej! Alla förändringar för att underlätta är positivt, men för mig är det viktigt att det går att sätta olika trovärdighet på samma källa. Beroende på sammanhanget kan källan ha olika trovärdighetsgrad. Jag använder det förhållandevis ofta. Det bästa är ju att man själv kan välja default eller olika trovärdighet.

Detta med att organisera källorna borde det finnas mer information om. Jag började registrera i biografin då jag inte visste något annat sätt. Det har blivit så att jag skrivit in samma källa flera gånger. Men jag vågar inte ta bort något då jag inte vet om det finns kopplingar som försvinner då. Dvs i rullningslisten för källa finns samma källa sparad flera gånger. Kan man radera källorna så att det bara finns en kvar utan att sambanden förstörs när man skall exportera osv?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-03-17, 12:29:34 PM »
Du kan slå samman källorna med hjälp av knappen överst i menyn för källhantering, men då måste källornas alla specifikationer vara exakt lika intill minsta tecken,mellanslag och radmatning! Då hamnar alla hänvisningarna (om du har avancerad källhantering inställd) under den sammanslagna källan. Du kan sedan också välja att slå samman hänvisningarna så att alla identiska händelserna samlas ihop.

Tyvärr kan man inte dra och släppa hänvisningarna mellan källorna (så som man kan i Platsregistret), vilket hade förenklat hanteringen betydligt. Då hade man kunnat 'tömma' en Källa på hänvisningar och sedan radera den. Redan framfört som önskemål, tror jag.
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-03-18, 09:23:52 AM »
Dra och släppa i källhanteringen vore toppen! Det känns mer kontrollerbart och enklare om det är på ett fåtal ställen som man upptäcker tillfälligtvis.