Författare Ämne: Genney startar fel version  (läst 2713 gånger)

Birger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Genney startar fel version
« skrivet: 2019-10-23, 12:40:50 PM »
Hej,
Efter att en hårddisk gick sönder har jag haft problem med Genney. När jag laddar ner senaste versionen 2.1b21 och installar den får jag igång programmet och allt fungerar bra. Men när jag stänger programmet och startar på nytt är det en annan version av Genney som startar och som heter genney_2.1-64.jar. Det är en mycket seg version pch knappt körbar. Den versionen finns också i programmappen på C-disken. Det hjälper inte att avinstallera den. När jag installerar 2.1b21 på nytt är det 2.1-64.jar som finns i programmappen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Genney startar fel version
« Svar #1 skrivet: 2019-10-23, 16:23:49 PM »
Varifrån startar du senaste versionen, notera att startikon på aktivitetsfältet inte uppdateras automatiskt?

Birger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-10-24, 12:06:08 PM »
Jag har nog startat från ikonen i aktivitetsfältet någon gång. Men även tagit bort den och lagt till den på nytt. Senast jag klickade på den kom det upp en stor Genneyikon på skrivbordet ca 10x7 cm med beteckningen Genney 2.1. Klickar jag på den händer inget och jag måste starta om datorn för att få den att försvinna. Jag har dock kommit på nu att det rätta programmet startar när jag högerklickar på ikonen på skrivbordet (den vanliga) och kör som administratör. Sökvägen är C-program-Genney 2-jre 1.8.0_151-bin-javaw.exe.Om du inte har någon omedelbar lösning, nöjer jag mig med detta så länge. Jag kommer kanske så småningom på var felet kan ligga.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-10-24, 16:11:29 PM »
Jag har aldrig tittat på hur genvägen är definierad men på min pc ser den ut som nedan.

"C:\Program Files\Genney 2\jre1.8.0_151\bin\javaw.exe" -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms1024M  -Xmx1024M -Dderby.storage.pageSize=8192 "C:\Program Files\Genney 2\genney_2.1-64.jar"
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten