Hmm, sitter just och grunnar på representation av fosterföräldrar i släktdiagrammet, Xkjell!
Först svar på din fråga: Att koppla befintligt par som fosterföräldrar gör man genom att lägga till befintliga föräldrar och sedan definiera dem som fosterföräldrar i listan.
Sedan mitt problem: Om man lägger in fosterföräldrarna först och därefter de biologiska föräldrarna, så visas det första föräldraparet som default i familjediagrammet – man ser alltså inte de biologiska föräldrarna till den person man valt (se bild 1)!
Om man däremot väljer en förälder eller fosterförälder ser man barnet på rätt sätt (markerad med F som fosterbarn) i var och en av vyerna (se bild 2 och 3).
Det verkar alltså som att det är den första familjen som visas som default. I hjälpfilen visas upp-/ner-pilar som jag antar ska kunna ändra ordningen (se bild 4), men de finns inte i nuvarande version av programmet.
Att kunna ändra ordningen i familjestrukturen skulle alltså vara önskvärt. Då kan man välja vilken familj man vill se som default. Normalt vill man troligen visa de biologiska föräldrarna. Men nu inställer sig ytterligare ett problem: det är i programmet helt möjligt att skapa flera biologiska förädrar (se bild 5)!!! Detta kan inte vara ett realistiskt scenario, så här måste det nog läggas in en spärr!
Det hade varit elegant om man, liksom för flergifte, på något sätt kunde visa både biologiska och fosterföräldrar samtidigt i familjediagrammet, men jag vet inte exakt hur man skulle göra detta på ett överskådligt sätt. Kanske åtminstone en markering/länk som visar att det finns flera föräldrapar?
[bifogad fil raderad av administratör]