Författare Ämne: Filtrering vid byte till befintlig källhänvisning  (läst 6470 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Filtrering vid byte till befintlig källhänvisning
« skrivet: 2017-09-19, 17:20:58 PM »
Jag använder funktionen Byt till befintlig källhänvisning i stort sätt alltid och då väljer jag först källa och efter det byte till befintlig hänvisning. Nu får jag upp hela listan med alla källor och det vore suveränt om det gick att filtrera ut den källa jag har valt i första fältet. Det skulle spara mycket tid. Ett förslag bara.
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Filtrering vid byte till befintlig källhänvisning
« Svar #1 skrivet: 2017-09-22, 13:30:56 PM »
Jag brukar gå direkt till Byt till befintlig källhänvisning (dvs utan att först välja Källa i första fältet). Då kan man välja källa och hänvisning i samma steg. Funkar bra, tycker jag.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-09-22, 14:10:32 PM »
Det låter väldigt smidigt, men jag lyckas inte med det. Så länge fältet för källa är tomt kan jag inte komma till Byt till befintlig källhänvisning. Högerklickar jag i det tomma fältet händer inget alls.
Ulf Widén

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-09-22, 14:25:39 PM »
Det hade varit det allra smidigaste om man direkt kan välja rätt källhänvisning såsom du beskriver det Eva.
Beskriv gärna hur du gör. Kan det vara skillnad på operativsystemet? Jag har Windows 10.
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-09-22, 17:56:19 PM »
Jag klickar på den lilla nedåtpilen till höger om det gröna "plusset" (lägg till ny källa). Då får jag upp en popup-meny där jag väljer Byt till befintlig källhänvisning.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-09-22, 18:07:41 PM »
Det lyckas jag inte få till. Har jag ingen noterad källa tidigare för händelsen finns ingen nedåtpil till höger om gröna plusset. Om det finns källa noterad och klickar på nedåtpilen så ändras hänvisningen på den befintliga. Hmm, jag får klura och testa lite.
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-09-22, 18:24:05 PM »
Vad händer om du först klickar på gröna "plusset" för att lägga till en ny rad för källa, visas nedåtpilen då?

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-09-22, 18:44:12 PM »
YES!  ;D
Det funkar, kanonbra och tack för hjälpen!
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-09-22, 19:45:48 PM »
 :)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #9 skrivet: 2017-09-27, 12:54:05 PM »
Jag använder funktionen Byt till befintlig källhänvisning i stort sätt alltid och då väljer jag först källa och efter det byte till befintlig hänvisning. Nu får jag upp hela listan med alla källor och det vore suveränt om det gick att filtrera ut den källa jag har valt i första fältet. Det skulle spara mycket tid. Ett förslag bara.
Håller med!
Jag väljer först källa genom att skriva in några bokstäver i fältet Källa. Jag har lagt upp förkortningar, så att jag t ex skriver 'hfl mj' och får upp källan Husförhörslängder Mjällby, Blekinge län. Snabb och effektivt när man fått upp rutinen! Därifrån skulle jag då vilja direkt kunna välja en befintlig hänvisning eller lägga in en ny. Använder flitigt AD:s kopieringsfunktion CTRL+SHIFT+1 som jag klistrar in med CTRL+V. Om man klistrar in hänvisningen för flera händelser blir det dock flera hänvisningar som man sedan måste sammanföra i källhanteringen. Det går ju också att kopiera hela källan med hänvisning via högerklick eller nerpilmenyn eller CTRL+C för återanvändning i andra händelser. Det är smart att man har en lista över flera kopierade källor att välja bland vid inklistring. Men direktval enligt Roadrunners förslag skulle underlätta ytterligare.
Hans Rosenlund