Författare Ämne: Insortering av barnen i kronologisk ordning i visningsläge och personakt  (läst 6457 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Jag tycker visningsläget är suveränt där man snabbt kan se de olika händelserna i kronologisk ordning samt vid vilken ålder dessa sker och samma sak ses på rapporten personakt. Det jag lite saknar är barnen som inte hamnar med som en händelse där. Det är väldigt intressant att kunna se vid vilken ålder barnen föds. Barnen finns med längre ner vid familjebilden och resp partner. Det ska förstås vara som det är, men en liten notering om barnen i den kronologiska kedjan skulle fint. Eller tänker jag galet?? Det kanske framgår någon annanstans  8)
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Jag har också tänkt tanken, men tycker att det finns fler händelser som vore intressanta att se i en persons levnadsbeskrivning, t ex tidpunkter för föräldrars och barns död. Risken är väl, allra helst för personer som hade många barn, att levnadsbeskrivningen bara blir en lång radda född- och dödnotiser och att det blir svårt att ”se skogen för alla träd”. Men om det går att lösa med en pedagogisk layout, plus att det kanske går att slå på/av funktionen, så tycker jag att det vore värdefullt.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Jag tror, som Eva, att det blir för många uppgifter om alla nära släktingars händelser också ska blandas in. Familjediagrammet visar ju detta med all önskvärd tydlighet. Om man skift-hovrar i diagrammen får man ju också upp samma personsammanställning och kan snabbt förflytta sig mellan personerna i en familj - suveränt! (Ibland fallerar det, då får man först klicka i någon personruta.)

I Biografins visningsläge kan man välja att också visa källorna (portföljsymbolen överst t h). Detta tycker jag är mycket värdefullt, t ex när man vill kolla tillförlitlighet och upptäcka luckor såsom saknade eller osäkra källor. Men källvisningen försvinner när man öppnar ett annat arkiv och när man avslutar programmet. Jag har redan önskat att den inställningen kan göras generellt i programinställningarna. Det skulle också vara bra om källorna då även visas i hovrings-läget i diagrammen.
Hans Rosenlund

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
Jag tycker Evas förslag är alldeles utmärkt. Dvs kunna välja vad man vill se i biografin.
Familjebilden är bra och tydlig, men föräldrarnas ålder syns inte och jag tycker det är lite synd för det är intressant. Att alla händelserna ska visas i biografin förstår jag blir väl snårigt, men ett val vore inte helt fel.

Håller med Hans att portföljen i visningsläget är väldigt värdefullt ur flera aspekter.

Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
Roade mig med att sätta ihop ett exempel  :)

[bifogad fil raderad av administratör]

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
Helt suveränt förslag och precis så skulle jag vilja ha det.  :D
Ulf Widén

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
Då är vi två! :) Det svåra är nog att bestämma vad som ska vara med och framför allt vad som inte ska vara med. Vill man ha död-notiser för vuxna barn, för föräldrar när personen har uppnått vuxen ålder, ex-makar, eller partners som personen inte har levt tillsammans med. Det är jag lite tveksam till.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Jo, Evas fejkade exempel ser väl OK ut! Men barnens eller föräldrarnas död känns inte relevant att ha med  - där är ju inte den aktuella personen "aktiv" på något sätt.

I exemplet ser alla barnen ut att vara födda inom äktenskapen, dvs de ligger snyggt uppradade mellan vigslarna. Men det garanterar inte att de tillhör respektive äktenskap, och det kan också finnas barn mellan makar som är födda som "trolovningsbarn". En risk är alltså, att man "övertolkar" tabellen, och då måste information om den andre föräldern läggas till för att säkra tolkningen. Så nu är vi ute på hal is igen...

Om vi också väljer att visa källorna, kan det bli mycket text. Källor för andra än aktuell person kan förstås uteslutas.

Som alternativ kan man tänka sig ett tidslinjediagram, där man, liksom i andra rapporter, kan välja att ha med ett antal generationer, makar, föräldrar, makars föräldrar mm. Då kan man få en grafisk bild av ganska omfattande skeenden.
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Snyggt förslag från Eva Lotsander. Om ett barn fötts innan ett äktenskap (eller om föräldrarna aldrig gifte sig), så skulle inte jag störa mig på fel i kronologin. Barnens rader är inskjutna under moderns(/faderns), och på så sätt framgår det att de är underordnade föräldrarnas relation, så att säga.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
Vid trolovningsbarn eller barn u.ä så borde dem kunna sorteras in före vigseln, dvs helt i kronologisk ordning som här är det primära. Det bästa är att kanske visa partnerns namn bakom barnets födelsenotis ungefär som det gör vid vigsel. Då undviker man den typen av tveksamheter eller övertolkning. Finns mycket att fundera på, men intressant tycker jag att spåna lite fritt.
Ulf Widén

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Jag vill påstå att det är svårt att feltolka, eftersom barnen tydligt är kategoriserade under modern. Tidslinjeaspekten är så klart viktig, men man kan hävda att den är underordnad funktionen att få en tydlig översikt över personens liv. Att då placera barnen i en underkategori, så som Eva Lotsander gjort, hjälper till med detta.

Sen är det väl en smaksak, när allt kommer omkring...

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
Det som jag är ute efter är att med hjälp av levnadsbeskrivningen få en bättre bild av viktiga händelser i personens liv och vid vilken ålder de inträffade. Och då tycker jag att info om föräldrar som dog under personens barndom och barns död i unga år är relevant.

Jag menade inte att familjerna under levnadsbeskrivningen skulle tas bort, så där ser man ju vilket förhållande som ett barn tillhör. Att kunna slå/av på funktionen känns som ett måste. Källorna tycker jag bara ska visas för personens egna händelser.

Jag har spånat vidare med ett nytt exempel :)

[bifogad fil raderad av administratör]