Författare Ämne: Släktskapskalkylatorn  (läst 6926 gånger)

Åke

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Släktskapskalkylatorn
« skrivet: 2018-01-28, 15:09:12 PM »
Efter att "planschen" släktskap har "storknat" så har jag börjat leka med släktskapskalkylatorn. Det finns en funktion ctrl shift T för att få det hela som text. Detta lyckas jag inte med. Det kan var SBK-fel. (SBK = Skit bakom knappen). Något tips hur jag skall fixa det?

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Släktskapskalkylatorn
« Svar #1 skrivet: 2018-01-28, 15:27:04 PM »
Fungerar inte för mig heller, har du felanmält via knappen synpunkter? Om inte så gör det.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-28, 15:42:57 PM »
Det fungerar hos mig - använder den lilla ikonen uppe till höger - bredvid storleksreglaget.

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-28, 15:48:36 PM »
Det fungerar hos mig - använder den lilla ikonen uppe till höger - bredvid storleksreglaget.

Hur får du ut texten via den knappen? Där finns ju bara pdf-utskrift?

Men funkar Ctrl shift T för dig och i så fall hur blir resultatet? Hamnar det i urklipp eller visas det någonstans?

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-28, 15:53:46 PM »
Här klickar jag för text:

[bifogad fil raderad av administratör]

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-28, 16:32:33 PM »
Här klickar jag för text:

Ah, på den sidan om reglaget. Tack, hade jag missat totalt. Men funkar kortkommandot för dig?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-28, 16:58:50 PM »
Verkar som kortkommandot inte biter där, undersöker orsaken.

Åke

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-28, 17:46:19 PM »
Tyvärr får jag ingen av metoderna att fungera. Jag har Mac-varianten.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-01-28, 19:00:13 PM »
Efter att "planschen" släktskap har "storknat" så har jag börjat leka med släktskapskalkylatorn. Det finns en funktion ctrl shift T för att få det hela som text. Detta lyckas jag inte med. Det kan var SBK-fel. (SBK = Skit bakom knappen). Något tips hur jag skall fixa det?

När du säger "storknat", vad menar du då?

Jag frågar eftersom jag har lite problem att skriva ut vissa släkttavlor. Varför vet jag inte.
"Samlar data" fastnar på 75-85% och jag får ingen förhandsgranskning.

Många personer (1900) med få bilder fungerar men få personer (180) med många bilder funkar inte. Enda skillnad jag kan se. Men det går ju inte att välja bort bilder vid utskrift släkttavla. SÅ jag har inte provar det.

Tänkte någon annan haft samma problem.
« Senast ändrad: 2018-01-29, 10:15:36 AM av LiD »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-01-29, 14:11:19 PM »
Problemet var en kombination av en bugg som på ett ställe tolkar föräldrarna som biologiska om man bara hade ett par föräldrar som inte var biologiska. I det här fallet hade ett par föräldrar i mitten av ett ganska komplext släktskap felaktigt råkat bli icke-biologiska vilket uppdagade det hela. Det är nog annars inte så vanligt att man bara har ett icke-biologisk föräldraskap med många anor till föräldrarna.

Har du provat att tilldela mer minne?

Om du klickar på det gula kugghjulet i förhandsgranskningen kan du välja bort bilder i fönstret för plaschinställningar.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-01-29, 16:00:12 PM »
Problemet var en kombination av en bugg som på ett ställe tolkar föräldrarna som biologiska om man bara hade ett par föräldrar som inte var biologiska. I det här fallet hade ett par föräldrar i mitten av ett ganska komplext släktskap felaktigt råkat bli icke-biologiska vilket uppdagade det hela. Det är nog annars inte så vanligt att man bara har ett icke-biologisk föräldraskap med många anor till föräldrarna.

Har du provat att tilldela mer minne?

Om du klickar på det gula kugghjulet i förhandsgranskningen kan du välja bort bilder i fönstret för plaschinställningar.

Den förklaringen fick jag inte när jag felanmälde detta förra veckan.
Men jag ska kolla.

Den fil jag skickade till dig sa du att den fungerade hos dig. Fast den fungerade inte hos mej.
Sen kom det inte längre.

Jag har inte tilldelat mer minne, nej. 1900 personer fungerar ju.

För att kunna komma åt gula kugghjulet måste jag komma in i förhandgranskningen vilket inte går.
Om jag går in med en annan person som fungerar och bockar ur Porträtt och sparar som standard
så fungerar det inte heller.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-01-29, 16:32:50 PM »
Vilken dag i förra veckan var det, jag kan nu inte hitta den felanmälan du syftar på. Var det en annan adress?

Åke

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-01-29, 22:24:12 PM »
Nu fungerar släktskapskalkylatorn för mig. Det var en felaktig inmatning som jag gjort som bröt släktskapet (SBK-fel). Det är en trevlig funktion.