Författare Ämne: Skärmutklipp  (läst 3349 gånger)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
Skärmutklipp
« skrivet: 2018-09-08, 14:53:48 PM »
Hej!
Läste i hjälpfunktionen om skärmutklipp. Förstod att Genney stängdes ner så att man kan klippa ut bilder från ett annat program/skrivbord.
Finns det någon inställning så att jag kan klippa ut bild från Genney? Jag hittar inget sådant alternativ.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Skärmutklipp
« Svar #1 skrivet: 2018-09-09, 11:34:40 AM »
Om du har Windows finns ett utmärkt Skärmklippverktyg som även har några enkla redigeringsfunktoner.
Du hittar det under Tillbehör i Windows. Högerklicka och välj Fäst i Aktivitetsfältet, så har du det alltid tillhands längst ner på skärmen!
Antar att det finns motsvarande i Mac...
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-09-09, 12:44:22 PM »
För Mac så finns den under Launchpad och sedan verktyg. Bara dra till aktivitetsfältet för att lätt komma åt närhelst du behöver skärmavbildning.

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-09-09, 15:49:57 PM »
Linux (Debian/Ubuntu) med Gnome skrivbord kan du använda: "GNOME skärmbild" är ett enkelt verktyg som låter dig ta bilder av din datorskärm. Skärmbilder kan täcka hela din skärm, ett specifikt program eller en vald rektangulär yta. Du kan även kopiera den infångade skärmbilden direkt till GNOME:s urklipp och klistra in den i andra program.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-09-09, 18:41:08 PM »
Tack för svar. Jag trodde möjligen att det även fanns något inbyggt i Genney. Vid behov kör jag med win 10 skärmklippverktyget.