Författare Ämne: Genney med 2 skärmar  (läst 1894 gånger)

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Genney med 2 skärmar
« skrivet: 2019-02-20, 19:02:55 PM »
Jag använder 2 bildskärmar har inställningarna satt till utvidgad skärm.
När jag släktforskar har jag Genney på min sekundära skärm till vänster och gör arkiv sökning mm på min primära skärm.
När jag för musen över en källa i Genney så kommer texten upp på min primära skärm vilket gör att när jag för musen till höger för att klicka på källan så försvinner texten. Även om jag drar fönstret med Genney så långt till vänster att halva fönstret hamnar utanför skärmen och högra kanten på Genney ligger mitt i skärmen så poppar källan upp på den andra skärmen. Detta gäller för övrigt annan text också.

Är detta något som kan fixas i en uppdatering?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

John

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #1 skrivet: 2019-02-21, 10:11:59 AM »
Jag använder också flera skärmar och rapporterade problemet direkt, under synpunkter i Genny, för någon vecka sedan. Rätt störande....

Siwert

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #2 skrivet: 2019-02-21, 16:10:39 PM »
Gör din andra skärm till din primära skärm så är problemet löst.
Det har jag gjort och det fungerar utmärkt.

John

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #3 skrivet: 2019-02-21, 16:43:39 PM »
Nä, det är inte en lösning inte ens tillfällig. Man har ju sin primära skärm bäst placerad och på optimalt arbetsavstånd, i mitt fall har jag två skärmar till. Det normala är ju att dialogrutor mm följer programmets placering annars blir det ju riktigt roligt om andra program skulle bete sig likadant.
Dessutom hamnar startmenyer mm på den ”andra” skärmen.

Siwert

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #4 skrivet: 2019-02-21, 17:36:20 PM »
Jag har mina skärmar arrangerade som StefanH. Jag ser inga som helst problem med att byta skärm men det är ju upp till var och en. Beträffande ikoner på aktivitetsfältet, så är de bara att ställa in det för respektive skärm.
Jag har ikonerna på båda skärmarna.

John

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #5 skrivet: 2019-02-21, 17:55:38 PM »
Jag läste mitt eget inlägg och ser att jag är lite negativ i min ton. Det var absolut ingen kritik till dig Siwert utan mer ett uttryck för min egen frustation.
Oavsett om det funkar med ditt arrangemang eller inte så anser jag det vara en bugg om det inte följer standardnormen. Man ska inte behöva anpassa sig till programvaran utan tvärtom - vilket jag är övertygad om kommer att ske så småningom i en kommande uppdatering.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #6 skrivet: 2019-02-21, 18:04:40 PM »
Gör din andra skärm till din primära skärm så är problemet löst.
Det har jag gjort och det fungerar utmärkt.

Jag ser det bara som en temporär lösning. Jag gör annat än släktforskar och jag kan inte tänka mig att det skulle vara något större problem att ändra i Genney så att man får visningen av t.ex. källor "kloss" till programmet.
Om jag väljer att flytta något annat fönster till min primära skärm så kommer det fönstret alltid att visas på samma ställe tills jag själv väljer att flytta det.

En annan nackdel med att ändra primär skärm är att då jag har den sekundära skärmen till vänster, som då skulle vara den primära, så måste jag föra muspekaren åt vänster utanför skärmen för att få den att hamna på min sekundära skärm som då är till höger vilket är ologiskt.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Siwert

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #7 skrivet: 2019-02-21, 19:02:19 PM »
Bäste John.
Jag tog inte illa upp. Jag håller med dig, den bästa lösningen är naturligtvis att man inte behöver växla skärm.
Min lösning fungerar dock för mig så länge.

StefanH.
Jag har min växlade skärm till höger, så jag har inte det problemet med markören.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Genney med 2 skärmar
« Svar #8 skrivet: 2019-02-21, 20:31:38 PM »
Jag vill passa på att instämma med John.
Alla dialogrutor och fönster borde poppa upp där de var senast. Det är lite irriterande att leta på alla skärmarna ibland.

Vid en snabbkoll nu beter sig följande fönster "fel"
Splashscreen
Välkommen till Genney-rutan
Platsregister > Ny, Redigera, Radera, Säkerhetskopiera och Återställ
Media > Ny och Redigera
Dna-prover > Nytt dna-prov
Förvaringsplatser > Ny förvaringsplats, Redigera och Ta bort
Grupper > Ny grupp, Redigera och Ta bort
Uppgiftslämnare > Ny uppgiftslämnare, Redigera och Ta bort
Faktauppgifter
Arkiv > Öppna
Arkiv > Exportera
Arkiv > Publicera
Om jag klickar på Helskärm väljer den huvudskärmen och inte skärmen där Genney är öppnat.

Men annars är det bra...




//Anders