Författare Ämne: 1) Utskriftsinställningar för källor 2) källstruktur  (läst 1038 gånger)

nilswadstrom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
1) Utskriftsinställningar för källor 2) källstruktur
« skrivet: 2019-03-15, 13:58:56 PM »
1) Utskriftsinställningar för källor

Jag följer Genneys råd om att skilja på källor och hänvisningar. Möjligheten att klicka på bildid och AID-länkar har snabbat upp släktforskningen oerhört för min del, men samtidigt tar strängen plats och är ful i en utskrift. Och jag skriver ut en del biografier åt folk och sätter i pärmar. Jag vill helt enkelt ha kakan och äta den; jag behöver bildid för att snabba upp forskningen, men vill inte ha den i utskrifter.

För att slippa bildid-strängen i utskriften måste jag i nuläget - om jag inte missat något - välja bort källhänvisningar i utskriftsinställningarna och bara referera till huvudkällan. Då förlorar jag alltså sidhänvisningen, och den vill jag ha kvar i utskrifterna.

Det vore väldigt välkommet med ytterligare ett fält för "länk" (finns säkert en mer korrekt term) som låter mig separera sidhänvisningen från hyperlänken och sedan välja bort den senare i utskriften. 

Mina källhänvisningnar ser i nuläget ut såhär:

Årsunda (X) C:1
Var i källan: Bild 60 / s. 102 (RA C0032500_00060)

*RA=Riksarkivet. Tar mindre plats än "bildid:"

2) Källstruktur

Antalet källor blir efterhand oerhört omfattande och behovet av en källstruktur alltmer akut för min del. Disgen låter användarna sortera källor utifrån arkiv och andra kategorier. Det vore välkommet (om jag missat en funktion, blir jag gärna upplyst om den)!.

För att förtydliga:

Om vi tar Årsunda-exemplet ovan, skulle jag vilja kunna sortera den och alla andra källor från Årsunda kyrkoarkiv under en "överkälla" med samma namn, enligt denna struktur: "Kyrkoarkiv/Årsunda/Födelse- och dopböcker/C:1"

Då kan jag när jag bläddrar minimera och expandera olika arkiv, istället för att skrolla i en oändlig lista.

Jag vill inte ange Årsunda kyrkoarkiv som en förvaringsplats, eftersom det strictly speaking inte är det.

PS. Dessutom skulle det underlätta oerhört om det gick att flytta hänvisningar från en källa till en annan i Källor-fönstret genom att markera, klicka, flytta och släppa hänvisningen

Tack för att ni läste,

Med vänlig hälsning
Nils W.










« Senast ändrad: 2019-03-15, 16:52:14 PM av nilswadstrom »

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: 1) Utskriftsinställningar för källor 2) källstruktur
« Svar #1 skrivet: 2019-03-15, 14:36:33 PM »
Vad gäller länk skulle du kunna skriva in det under kommentar i källhänvisningen. Det visas då på samma sätt när du hovrar över. Kommentaren går att utesluta från exporter och utskrifter.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: 1) Utskriftsinställningar för källor 2) källstruktur
« Svar #2 skrivet: 2019-03-15, 15:03:53 PM »
Jag har samma önskemål som Nils när det gäller källstruktur.

nilswadstrom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 1) Utskriftsinställningar för källor 2) källstruktur
« Svar #3 skrivet: 2019-03-15, 16:48:52 PM »
Tackar administratorn för tipset! Hade räknat bort den möjligheten eftersom jag skriver annat i kommentarerna, men de sakerna skulle jag kunna lägga i noteringen för händelsen istället.