Författare Ämne: Torp, husnr etc.  (läst 402 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 343
    • Visa profil
Torp, husnr etc.
« skrivet: 2019-03-23, 16:38:58 PM »
Hej.
Ett torp, som Lyngby 10 i exemplet, kan man inte ha med i Plats, för då hittas inte platsen i Genney.
Där har jag enbart skrivit Everöd, Kristianstads län.

Var brukar ni notera torp namnet?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 645
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Torp, husnr etc.
« Svar #1 skrivet: 2019-03-23, 17:11:10 PM »
Du bygger din platshierarki i Platsregistret. Under Everöd lägger du till byn Lyngby, och under denna Lyngby 10 osv. Koordinaterna lägger du in via kartan i Platsregistret. Om du inte vill lägga in minsta detaljnivå kan du använda fältet Noteringar i händelsen för att specificera numret m fl detaljer.

Händelsen Födelse Lyngby 10 i din skärmdump verkar vara en egendefinierad händelse??? Det är oklokt att avvika från standardhändelsen Födelse, eftersom sådant då inte visas i olika listor och sökningar.
Hans Rosenlund

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-03-23, 17:32:50 PM »
Du bygger din platshierarki i Platsregistret. Under Everöd lägger du till byn Lyngby, och under denna Lyngby 10 osv. Koordinaterna lägger du in via kartan i Platsregistret. Om du inte vill lägga in minsta detaljnivå kan du använda fältet Noteringar i händelsen för att specificera numret m fl detaljer.

Händelsen Födelse Lyngby 10 i din skärmdump verkar vara en egendefinierad händelse??? Det är oklokt att avvika från standardhändelsen Födelse, eftersom sådant då inte visas i olika listor och sökningar.

Tack för svaret :)
Det jag gjort i skärmdumpen, och för övriga 500 individer i trädet, är att använda "Etikett" för händelsen Födelse.
Detta syns när man öppnar personens biografi (som i min skärmdump). Men syns tyvärr inte när man visar trädet. I det här fallet står bara Everöd, Kristianstads län.

Visst skulle jag kunna definiera Lyngby 10 och alla andra gårdar/torp i platsregistret, men det låter jobbigt om man för varje även måste pula med koordinater.
Kan man inte låta dem ärva koordinaterna för församlingen? T.ex. Everöd, Kristianstads län

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-03-23, 17:40:46 PM »
Jo, det gick att ärva koordinaterna från församlingen.
Då har jag lite att göra nu då ;) :D

Racksta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-04, 14:45:15 PM »
Koordinaterna ärvs alltid från den plats man utgår från när man lägger till en ny. Så om du har Lyngby markerad när du lägger till "platsen" 10 får 10 samma koordinater som Lyngby.