Författare Ämne: Emigration ?  (läst 7050 gånger)

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #15 skrivet: 2019-05-20, 17:03:24 PM »
Jag använder immigration och anger landet personen flyttade till.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #16 skrivet: 2019-05-20, 17:27:29 PM »
Jag använder immigration och anger landet personen flyttade till.
Jo jag förstod det.
Men jag pratar om oss som inte känner till "landet personen flyttade till". Och inte heller vill chansa på att personen kom fram som tänkt. Och därför inte vill använda Immigration.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #17 skrivet: 2019-05-20, 19:08:17 PM »
Så använd då bara Emigration och lägg till en kommentar i notering på den händelsen? Avsaknad av källor är annars ett tecken på att händelsen bör ses som spekulativ.
Det är jättebra att många har tid o lust att forska utomlands efter immigranter. Absolut. :) Men kom ihåg att alla inte är i den situationen.
Men "avsaknad av källor" är en överdrift. Står det i husförhöret, och finns en utflyttningslängd som beskriver utvandringen, och dessutom inte går att hitta något dödsdatum i Sverige, så är det inte spekulation att de utvandrat.
Inte att de kom fram till den avsedda destinationen, men att de lämnat Sverige.

Och som jag redan sagt, Emigration är inte bra att använda, eftersom det då kommer att stå "Emigrerat från" t.ex. Amerika. Blir faktiskt ännu mera snurrigt om man använder en kommentar som säger "till Amerika".
Hade Genney låtit bli att lägga till prepositioner så hade saken inte varit ett problem. (Många släktprogram gör inte det)
Tills vidare löser jag det med att använda Utvandrat isf Emigration.

Naturligtvis tvingar jag ingen att göra detsamma. Om nu någon trodde det.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #18 skrivet: 2019-05-20, 20:58:14 PM »
du frågade, du fick svar, varpå du börjar med en massa hårklyverier... just keep it simple är allt jag säger, men var o en gör som den vill, passar inte svaren så... men det förefaller som att du invänder mot i stort sett varenda sak någon säger, inkl hur Genney fungerar, och släktforskning i allmänhet..
det är inte lätt försöka hjälpa då
Nej, inlägget #14 tidigare idag var ingen fråga, utan ett tips.
Sen att det inte passar dig och andra som forskar även på utvandrare har jag förstått. Det är inget du behöver älta om o om igen.

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #19 skrivet: 2019-05-20, 21:39:50 PM »
ehh.. va?? jag tror du missat något... eller så är du ute för att medvetet missförstå, oavsett.. ursäkta jag ens sa något, lär inte hända igen

med risk för att "älta" så var det detta jag svarade på..
Hur har eller ska ni göra?
Om ni har några emigranter.

har raderat mina inlägg eftersom de verkar göra dig upprörd, föreslår att du eller mod raderar alla citat av dessa!
« Senast ändrad: 2019-05-20, 21:50:25 PM av Björn »

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #20 skrivet: 2019-05-21, 07:31:11 AM »
Jag använder immigration och anger landet personen flyttade till.
Jo jag förstod det.
Men jag pratar om oss som inte känner till "landet personen flyttade till". Och inte heller vill chansa på att personen kom fram som tänkt. Och därför inte vill använda Immigration.

Jo, jag har några som det står att de flyttade till "Okänt land" i husförslängden. Om just det skriver jag.

Sedan finns det många som är "Obefintliga" och de är ofta helt hopplösa "Utvandringar", men det finns några undantag, bland annat en person som finns 3 gånger på cd-skivan "Sveriges befolkning 1900"

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #21 skrivet: 2019-05-21, 10:54:49 AM »
Så tar du ut t.ex. en personakt på den personen så står det "Emigrerat från Okänt land" ?

Skillnaden mellan Emigration och Utvandrar i bilagor här
« Senast ändrad: 2019-05-21, 11:57:59 AM av larsgmb »

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #22 skrivet: 2019-05-21, 12:24:55 PM »
Jag bifogar ett påhittat exempel på hur det kan se ut i min forskning.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #23 skrivet: 2019-05-21, 12:36:32 PM »
Jo, att använda "Immigrerad till" funkar ju. Speciellt i kombination med "Okänt land".
Men jag vill gärna ha med att avsikten var att emigrera till Amerika, Brasilien, Danmark, eller vad det nu var.
Fast då funkar inte Immigrerad, eftersom jag inte vet att de faktiskt kom fram.


Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #24 skrivet: 2019-05-21, 12:50:05 PM »
Varför inte bara skriva en notering för Emigration, t ex ”Noterad som utflyttad till Nordamerika.”?

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #25 skrivet: 2019-05-21, 13:08:29 PM »
Varför inte bara skriva en notering för Emigration, t ex ”Noterad som utflyttad till Nordamerika.”?
Jodå. Men jag vill gärna ha med platsen i Platsregistret.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #26 skrivet: 2019-05-21, 13:21:28 PM »
Ok, jag uppfattade det som att du inte var säker på att personen faktiskt flyttade dit.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #27 skrivet: 2019-05-21, 13:43:06 PM »
Ok, jag uppfattade det som att du inte var säker på att personen faktiskt flyttade dit.
Det är rätt uppfattat :)
Är osäker på att vederbörande kom fram, inte att denne lämnat Sverige. Men jag vill alltså ändå ha med platsen som var ämnad som destination.

(Jag vet, jag är hopplös på att förklara) :-\
« Senast ändrad: 2019-05-21, 13:53:20 PM av larsgmb »

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #28 skrivet: 2019-05-21, 14:03:48 PM »
Vill du att platsen kommer med i personens levnadsbana på kartan (även om du inte vet om personen flyttade dit)?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Emigration ?
« Svar #29 skrivet: 2019-05-21, 14:22:14 PM »
Jag har svårt att förstå problemet med prepositionerna.

  • Om man vet att en familj emigrerar ett visst datum från ett visst land skapar man en emigrationshändelse.
  • Har man information om när och hur man anländer till det nya landet skapar man en immigrationshändelse.
  • Om man bara vet att dom bosätter sig i det nya landet skapar man en bosatthändelse.