Författare Ämne: Redigera Minnesförbrukning  (läst 1300 gånger)

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
Redigera Minnesförbrukning
« skrivet: 2019-05-01, 13:25:39 PM »
Denna hittar man i inställningar under Organisation.
Eftersom mitt Genney får problem efter ett tags användning kan det vara idé att ge Genney mer minne att spela med.
Men vad menas med "startgenväg" i detta sammanhang?

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Redigera Minnesförbrukning
« Svar #1 skrivet: 2019-05-01, 13:47:01 PM »
Såg i hjälpen att man ska peka ut den genväg som startar Genney:
"C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Genney Digit\Genney 2.lnk"
Fast det går inte att bläddra sig fram dit i Genney. C:\ProgramData finns inte.

Försöker man istället klistra in hela sökvägen i rutan kan man inte trycka OK.
Synd. Kanske hade gått att undvika krascherna med detta.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Redigera Minnesförbrukning
« Svar #2 skrivet: 2019-05-01, 14:32:47 PM »
Tror iof inte att minnestilldelningen är orsak till krascherna men för att tilldela mer minne behöver du köra Genney som administratör och ändra i startgenvägen som ligger på skrivbordet för delade användaren. Startgenvägen är ikonen som startar Genney.

Du får gärna skicka en gedcom till supporten för felsökning.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Redigera Minnesförbrukning
« Svar #3 skrivet: 2019-05-01, 14:51:47 PM »
Tack :)

Alsterolle

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
SV: Redigera Minnesförbrukning
« Svar #4 skrivet: 2019-05-01, 14:56:09 PM »
Min erfarenhet var likartad - Genney hängde sig. Men använde "Aktivitetshanteraren" och såg att minnesförbrukningen var hög. Ofta över 90%.

Jag använde Chrome som webläsare och det programmet använder mycket minne. Ju fler öppna flikar ...

Min lösning var att dels byta från Chrome till Opera, dels undvika att köra andra program.

Nuvarande uppsättning med 16GB minne innebär att minnesåtgången (trots att jag använder Chrome) sällan ligger över 70%, för det mesta kring 50%.

Provade just nya versionen av Microsofts webläsare Edge. Den verkar ta betydligt mindre minne i anspråk än Chrome. 

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Redigera Minnesförbrukning
« Svar #5 skrivet: 2019-05-01, 15:08:47 PM »
Min erfarenhet var likartad - Genney hängde sig. Men använde "Aktivitetshanteraren" och såg att minnesförbrukningen var hög. Ofta över 90%.

Jag använde Chrome som webläsare och det programmet använder mycket minne. Ju fler öppna flikar ...

Min lösning var att dels byta från Chrome till Opera, dels undvika att köra andra program.

Nuvarande uppsättning med 16GB minne innebär att minnesåtgången (trots att jag använder Chrome) sällan ligger över 70%, för det mesta kring 50%.

Provade just nya versionen av Microsofts webläsare Edge. Den verkar ta betydligt mindre minne i anspråk än Chrome.
Min PC har bara 8 GB minne, men ligger alltid under 60 % minnesutnyttjande när jag tittar. Har Slimjet som webbläsare.
Just nu ligger Genney på 962 Mb, vilket är farligt nära 1024 om jag förstår rätt.
Nu är den faktiskt uppe i just 1024 :o Får se om det händer nåt nu. Nej, nu uppe i 1327 Mb and still standing.
« Senast ändrad: 2019-05-01, 15:29:14 PM av larsgmb »