Författare Ämne: Färgmarkering av Händelse/post  (läst 105 gånger)

maredq

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Färgmarkering av Händelse/post
« skrivet: 2019-05-09, 20:05:16 PM »
Jag använder Genney som ett verktyg, jag forskar också väldigt brett och på vissa resandefamiljer. I det senare fallet kan man forska årtal utifrån hypoteser, det kan gälla både person (där använder jag ofta "hänglåset" växla mellan privat och publikt, funkar ok även om jag skulle vilja se det också tydligare). Vad jag saknar är att man kan "färg"markera en händelse så den sticker ut, provat med flera lösningar, satt händelsen inom hakparantes, använt stora bokstäver,men jag skulle vilja det syns ännu tydligare. Är det tekniskt möjligt att utveckla?/Margareta

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
SV: Färgmarkering av Händelse/post
« Svar #1 skrivet: 2019-05-09, 22:13:31 PM »
Jag har i några fall formaterat texten och lagt in tomma rader i noteringen för att få en händelse att ”sticka ut” i biografin, se bifogad bild. Kanske det kan fungera?

Nu kan man ju använda fetstil, kursiv stil, understrykning, genomstrykning och upphöjning, men det vore kanske bra om man även kunde välja en annan textfärg.

larsgmb

• Full Member
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-05-10, 08:31:04 AM »
Hur ändrar man till fetstil för en händelse som Bosatt?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1439
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-05-10, 08:45:17 AM »
Fetstilen på bilden för bosatt är standard i översiktsfliken.

larsgmb

• Full Member
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-05-10, 08:51:11 AM »
Aha.
Man lär sig något nytt varje dag :)

maredq

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-05-10, 09:16:34 AM »
För att förtydliga min fråga, det är i detta läge under Allmänt och Levnadsbanan jag skulle vilja kunna färgmarkera en Händelse, så jag ser den när jag klickar runt.
« Senast ändrad: 2019-05-10, 09:18:28 AM av maredq »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1439
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-05-10, 09:33:20 AM »
Jag förstår, ungefär som man kan markera ett mejl. Tanken är att göra sig oberoende av färger i Genney då det finns de som har problem med det men t.ex. ett utropstecken eller liknande kan fungera. Man kan också tänka sig andra markeringar som t.ex. under arbete. Frågan är om behovet är så pass stort att det rättfärdigar ytterligare tillval.

maredq

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-05-10, 11:36:16 AM »
Finns säkert de som skulle tycka det är bra, andra som inte alls ser något behov av det, så är det väl med alla förslag. För mig är det en av de saker jag saknar allra mest! Kan du hitta en lösning, om inte färg, fetmarkerad, ja markerad på något sätt.
« Senast ändrad: 2019-05-11, 15:50:55 PM av maredq »