Författare Ämne: Dubblett?  (läst 2722 gånger)

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
Dubblett?
« skrivet: 2019-05-23, 19:49:34 PM »
Det här begriper jag inte.
Magnus Peter Cassel med fru finns två gånger.
Klickar jag på en av Magnusarna så markeras båda.
Jag har kört dubblettkontrollen, men ingen dubblett hittas.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Dubblett?
« Svar #1 skrivet: 2019-05-23, 20:11:36 PM »
Vad jag förstår är det två kusinbarn som gift sig med varandra. Per Valter och Irma, till vänster på förra bilden.

Vid sådana fall kanske det ska vara så, att anfäder kan finnas två gånger i trädet?

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Dubblett?
« Svar #2 skrivet: 2019-05-24, 07:53:07 AM »
Vad jag förstår är det två kusinbarn som gift sig med varandra. Per Valter och Irma, till vänster på förra bilden.

Vid sådana fall kanske det ska vara så, att anfäder kan finnas två gånger i trädet?

Alldeles rätt!

Jag ett flertal gånger önskat att Genney automatisk satte en markering på personer som visas flera gånger i anträdet (anförluster) och bland ättlingarna (stamförluster). Ibland är det mycket långt mellan personerna som visas dubbelt.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Dubblett?
« Svar #3 skrivet: 2019-05-24, 08:10:17 AM »
Vad jag förstår är det två kusinbarn som gift sig med varandra. Per Valter och Irma, till vänster på förra bilden.

Vid sådana fall kanske det ska vara så, att anfäder kan finnas två gånger i trädet?

Alldeles rätt!

Jag ett flertal gånger önskat att Genney automatisk satte en markering på personer som visas flera gånger i anträdet (anförluster) och bland ättlingarna (stamförluster). Ibland är det mycket långt mellan personerna som visas dubbelt.
Ja. Håller med dig!

Men håller man på med en person i något av dessa släktled får man ett ?-tecken längst ner på skärmen (Släktskap till Proband).
Om inte förr så förstår man då att det är något skumt.
« Senast ändrad: 2019-05-24, 08:24:45 AM av larsgmb »