Författare Ämne: Lägga till länder och ort där  (läst 870 gånger)

Celine

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Lägga till länder och ort där
« skrivet: 2019-06-23, 14:46:50 PM »
Jag är ny användare av Genney. Hittar inte hur man gör för att lägga till länder t.ex i mitt fall Lettland och där Riga, samt Tyskland och en ort där. Jag vet inte i dagsläget hur församlingar odyl är ordnade men det kanske man kan lägga in senare.
Hittar att det finns landkoder men förstår inte om de på något sätt ska användas.

Undrar också om platsregistret med tillhörande funktioner. Jag har för en person lagt in födelseort Kållered, Göteborgs o Bohuslän eftersom det kom upp automatiskt när jag började skriva. Hade inte skrivit in något i platsregistret. När använder jag det egentligen? När inte platsen hittas? För att lägga in ort för en händelse? Lägga in gård som person bodde på?
Vad menas med att exportera och importera till platsregistret? Har tittat på videons i resurser men behöver mer hjälp.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Lägga till länder och ort där
« Svar #1 skrivet: 2019-06-23, 15:08:53 PM »
Markera "föräldern" till det du ska lägga till i det här fallet roten i trädet, dvs. jorden, och lägg till plats. Tvåsiffriga landskoden lägger du till som förkortning i platsen.

Genneys platsregistret innehåller som standard Sveriges administrativa struktur ner till församlingsnivå som den såg ut 1990. Platser under det, som gårdar, byar m.m. får du lägga till själv.

Du gör bäst i att använda de platser som finns i platsregistret och som visas vid autofyll och är kursiverade.

Det går att importera och exportera platser med xml som är skapade av Genneys platsregister.

Sök efter platsregister i forumet så hittar du mer info.