Författare Ämne: Import från MFT  (läst 1122 gånger)

Christer Fasth

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Import från MFT
« skrivet: 2019-06-28, 11:48:00 AM »
Jag funderar på att byta från MacFamilyTree till Genney. Har testat gedcom från MFT - följer MFT:s förslag, får en ged-fil, importerar till Genney. Det mesta ser bra ut. Utom platser. Jag har koordinatsatt massor av torp och gårdar. Ingenting följer med. Platstolken verkar inte gilla det som kommit med. Jag har tidigare testat export från Disgen till Genney och där fungerade det bättre med platsinfo.

Kort och gott - någon ledtråd när det gäller platsinformation från MFT till Genney?

//En som inte lyckats bestämma sig för bästa släktträdsapp................
/Christer Fasth

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Import från MFT
« Svar #1 skrivet: 2019-06-28, 13:29:04 PM »
Platshierarki är ett snårigt område, framförallt för att länder har olika strukturer. Det är svårt att automatiskt sortera ut rätt information om platserna från andra program, trots att det går att ange strukturen i gedcom. Därför har valet, i nuläget, varit att istället använda platstolken.

Vad är det platstolken inte gillar?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Import från MFT
« Svar #2 skrivet: 2019-06-28, 14:00:05 PM »
Provade själv nu och MFT verkar lägga in tomma delar där man inte redigerat platsen - kan inte MFT fullt ut så det kanske finns nån inställning att få bort det. T.ex. kan det bli Fors,,,Jämtlands län.

Om det är problemet så går det att lösa med ett textredigeringsprogram, som Notepad++ eller Brackets, och göra en sök och ersätt. Först ersätt ,,, med , och sen ersätt ,, med ,.

Christer Fasth

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Import från MFT
« Svar #3 skrivet: 2019-06-28, 17:10:43 PM »
Tack för snabbt svar! När jag använder Platstolken Auto så kommer det fram bara 10-15 gröna flaggor på totalt 250 platser. Jag har varit konsekvent i MFT - gårdsnamn, församling, kommun, län, land. All text är med i listan, men det verkar som om jag måste fixa varje plats 'manuellt'. Känns dumt eftersom jag tycker platsstrukturen är likadan i Genny som MFT.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Import från MFT
« Svar #4 skrivet: 2019-06-28, 17:20:31 PM »
Har skickat dig ett pm.