Författare Ämne: Storlek på GEDCOM-filer  (läst 3255 gånger)

Nalle

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Storlek på GEDCOM-filer
« skrivet: 2019-07-26, 16:24:46 PM »
När jag försöker göra en säkerhetskopia av systemet slår det stopp i och med att kopian blir större än 4 GB. Den blir 9,8 GB vilket verkar helt otroligt. När tittar på sammanställningen som visas innan man kör igång säkerhetskopieringen visar det sig att GEDCOM-filen är 8,7 GB vilket verkar helt orimligt eftersom jag bara har c:a 1000 personer i registret. Gör jag sedan enbart en export av GEDCOM-filen i samband med att jag stänger programmet blir storleken mer trovärdig med en storlek på endast 3 381 KB. Se bifogad fil.

Varför blir det så? Jag vill ju kunna göra den kompletta säkerhetskopieringen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
SV: Storlek på GEDCOM-filer
« Svar #1 skrivet: 2019-07-27, 07:05:07 AM »
Vad har du för sökvägar under inställningar > organisation?

Nalle

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-27, 09:54:33 AM »
Kör säkerhetskopieringarna till Onedrive (se bild) . Då jag har segt bredband (koppar) har jag i stället kört "Spara en kopia på valfri plats" för den kompletta kopieringen och sparat den på en USB3 kopplad SSD-disk. Då har det tagit c:a 5-10 minuter för säkerhetskopiering på 8-9 GB. Men nu går det ju inte längre med begränsningen på 4 GB.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-27, 15:45:16 PM »
Sökvägen till gedcom och säkerhetskopian är samma vilket inte fungerar. Mappen för gedcom-filer ska bara innehålla just det.

Nalle

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-07-28, 09:57:57 AM »
Ändrade sökvägen och nu blir säkerhetskopian endast 1 GB. Kom även på att det gäller att radera äldre kopior av samma GEDCOM-filer då säkerhetskopieringen tar med alla GEDCOM-filer i katalogen.