Författare Ämne: Rädda osparat arbete efter krasch?  (läst 1276 gånger)

bengt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Rädda osparat arbete efter krasch?
« skrivet: 2019-08-06, 10:26:27 AM »
Jag har suttit i flera timmar och adderat personer till trädet, utan att spara under tiden tyvärr, och när jag tryckte på "skärmurklipp" så kraschade Genney...  :-[ Finns det någon temporär sparning som man kan återvinna data från när jag startar upp Genney igen, eller blir det bara en sur lärdom att säkerhetskopiera oftare...

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Rädda osparat arbete efter krasch?
« Svar #1 skrivet: 2019-08-06, 11:10:59 AM »
Man sparar ju personer löpande när man lägger till ny info. Är du säker på att du har förlorat data? Jag föreslår att du startar Genney och kollar hur det ser ut.

bengt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Rädda osparat arbete efter krasch?
« Svar #2 skrivet: 2019-08-06, 11:32:01 AM »
Tack! Du har rätt. Jag vågade inte öppna upp Genney igen om det var något jag skulle göra vid själva starten av Genney.

Men jag tror det gick till så här: Genney kraschade nog inte, det bara såg så ut. När jag väljer "skärmurklipp" så försvinner både Genney fönstret och även Genney ikonen i taskbar. När man gjort själva urklippet så kommer fönstret och ikonen tillbaks. Men när både fönster och ikon försvunnit antog jag att Genney hade kraschat (fans ingen Genney i Task Managern heller). När jag sen kom tillbaks till datorn efter en timma så hade väl skärmklipps funktionen timat ut eller så, och Genney var tillbaka...

Och nu har jag har säkerhetskopierat...  :)


Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Rädda osparat arbete efter krasch?
« Svar #3 skrivet: 2019-08-06, 18:13:40 PM »
Genney kraschar inte utan dölj bara för att man ska kunna ta ett skärmurklipp av det som ligger under. Efter urklipp visas Genney igen.

bengt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Rädda osparat arbete efter krasch?
« Svar #4 skrivet: 2019-08-06, 22:34:42 PM »
Nej jag har förstått det, men något skumt är det med skärmklipp funktionen. Om jag inte selekterar någon klipparea utan gör Escape för att ångra funktionen kommer jag ut ur skärmklipp (dvs desktop blir tillgängligt igen), men Genney fönstret och taskbar ikonen kommer inte tillbaks. Jag måste döda java processen och starta om Genney.

Det var något sånt jag råkade ut för och trodde att Genney hade kraschat, men som tur hade programmet sparat all ny data :) 

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Rädda osparat arbete efter krasch?
« Svar #5 skrivet: 2019-08-06, 23:26:21 PM »
Escape funkar inte för mig i Windows heller. Men om jag klickar en gång med musen kommer Genney tillbaka som det ska.