Författare Ämne: "Hon hade en bror..."  (läst 401 gånger)

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
"Hon hade en bror..."
« skrivet: 2019-07-28, 14:56:19 PM »
En äldre släkting hävdar existensen av några personer som jag inte hittat tidigare. När jag nu lägger in dessa så vill jag lägga till källan, dvs den muntliga kommunikationen med min släkting. Hur gör ni i ett sådant fall? Dvs en källa till själva existensen av en person. Jag kan inte f n verifiera detta och jag misstänker att det kan ta lång tid innan jag kan.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 203
    • Visa profil
SV: "Hon hade en bror..."
« Svar #1 skrivet: 2019-07-28, 20:05:26 PM »
En äldre släkting hävdar existensen av några personer som jag inte hittat tidigare. När jag nu lägger in dessa så vill jag lägga till källan, dvs den muntliga kommunikationen med min släkting. Hur gör ni i ett sådant fall? Dvs en källa till själva existensen av en person. Jag kan inte f n verifiera detta och jag misstänker att det kan ta lång tid innan jag kan.
Du kan t.ex. i källa skriva Muntligt av <namn på personen> och i datumfältet på samma rad skriva in det datum då du mottog uppgifterna.
Under notering kan du även skriva lite uppgifter om personen, t.ex. Faster till NN.
Använd sedan ikonen för Forskningsverktyg och notera att du ska söka säkrare källor. Då kan du senare hitta igen det som ska göras med verktyget Att göra under Arkiv.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hr F

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-29, 10:52:32 AM »
Jo, det är inget problem. Men till vad refererar källan? De finns en uppsättning med "händelser" kopplat till en person och "existens" är inte en av dem. Jag är säkerligen inte den ende som stått inför detta problem och jag undrar hur ni hanterat detta.
F ö så fanns denna person i det forna Österrike-Ungern och jag vet inte ens i vilket land på den nuvarande kartan jag skall söka så sannolikheten att jag kan verifiera personen är rätt så liten.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 203
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-29, 11:10:46 AM »
Den första händelsen för en person är väl födelse? Du har också bosatt.
Tiden får du ange så noga som du vet. Du kan även ta i rejält och t.ex. ange 1600 till 1700.
Ange det du vet och använd noteringarna. Sätt trovärdigheten på källan låg.
Det kan ju finnas andra som vet mer om denna/dessa individer som senare kan ge dig mer uppgifter.

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-07-29, 12:09:30 PM »
Om du bara får ett namn från din släkting så skapar du denna person och sen går det att lägga in en källa på bara namnet. Du behöver ingen händelse.
Källan blir då namnet på din äldre släkting.
Får du mer uppgifter som födelse, bosatt, död mm av din äldre släkting så läggar du in han/hon som källa även där.

Hur du ska klassificera källan beror ju helt på hur trovärdig du bedömer honom/henne vara. Om det är en relativt nära relation mellan din äldre släkting och personen ifråga så blir ju trovärdigheten ganska stor. I ditt fall kanske det inte är så.

Men om t.ex. min faster ger mej uppgifter om min farmor så bedömer jag det som minst en 2:a-handskälla.

Hr F

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-07-29, 15:55:37 PM »
Om du bara får ett namn från din släkting så skapar du denna person och sen går det att lägga in en källa på bara namnet. Du behöver ingen händelse.
Det låter som en bra idé. Den funktionen har jag missat. Men hur gör jag?

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-07-31, 07:55:23 AM »
Det låter som en bra idé. Den funktionen har jag missat. Men hur gör jag?

Jo klicka på namnet i biografin. Sen är det bara att lägga till en källa med antingen ctrl+k eller plusset längst nere i källdelen i biografin.

Hr F

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-07-31, 09:43:23 AM »
Aha, så kan man göra. Det där nere i högra hörnet har gått mig förbi hittills. Tack!

(Undras vad som kommer att bli klart först, kartläggningen av min släkt eller att jag behärskar alla finesser i detta program? Misstänker det första.  ::))

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-08-12, 11:27:53 AM »
Att knyta en källa till namnet är kanske ett bra sätt att hantera något som jag brukar klura över: Jag kanske anger en sida i födelseboken som källa till en persons födelse – men vad var det som fick mig att tro/veta att det var just den Stina Persdotter? Det kanske var en uppgift i en annan kyrkbok, som i sig inte är källa till födelsenotisen men som jag ändå vill kunna komma tillbaka till för att följa min egen tanke. Ska testa den  metodiken!