Författare Ämne: Hur skriva ut från resultat av släktkalkylatorn  (läst 179 gånger)

pojsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hur skriva ut från resultat av släktkalkylatorn
« skrivet: 2019-07-29, 13:11:25 PM »
Hur skriver man ut resultatet från släktkalkylatorns producerade träd  ?

/Per

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Hur skriva ut från resultat av släktkalkylatorn
« Svar #1 skrivet: 2019-07-29, 19:03:00 PM »
Dessa varianter använder jag (finns kanske andra alternativ också):

Alternativ:
1. Huvudmeny -> Utskrift -> Släktskap (4:e under rubriken planscher) -> välj Person 1 och person 2 Finns flera tillägsval i denna meny -> Skriv ut.

2. I symbolmenyn, denna finns under menyrubrikerna Arkiv Huvudmeny Hantera Verktyg, finns en lite symbol för ett skrivark. Tryck på  denna symbol. Där beskrivs släktskapet i detalj. Är personerna släkt via flera anor listas varje anas släktskap. Jag brukar markera allt och klistra in i mejl, word eller annat program för att kommunicera med entresserade.

3. När släktskapet visas i Släktskapskalkylatorn brukar jag använda cmd + shift + 4 och markera släktkapsträdet och kopiera detta till urklipp (detta är kommandon för Mac. Vet inte vilka kommandon är för Win).

mvh /Lasse
//Lasse

pojsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-29, 20:17:23 PM »
Tack för svaret

Vore dock trevligt om man i resultatet kunde skriva ut direkt via en liten ikon i meny raden kanske något för nästa version !!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1594
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-30, 17:48:25 PM »
Pdf-utskrift finns för alla vyer under alternativ i menyfliksområdet för vyerna, se https://genny.se/help/sv/help.php > släktkalkylator.

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-08-02, 10:27:51 AM »
Jag brukar klicka på kugghjulet till höger (vid pilen) och sen klicka på pdf-knappen.

PS. Klickar jag en gång till på kugghjulet får jag upp en till meny. Den första ligger kvar i skärmens högerkant, även om jag flyttar Genney på skärmen. 3 menyer verkar dock vara max.
PPS. Det går f.ö. inte att gå ur Genney i detta läge. Men det går bra att jobba vidare. Problemet försvann när Genney stängts med Aktivitetshanteraren och startats om.
« Senast ändrad: 2019-08-02, 11:03:11 AM av larsgmb »