Författare Ämne: Genney version 3  (läst 10442 gånger)

Lars-Anders

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: Genney version 3
« Svar #45 skrivet: 2020-11-10, 08:44:11 AM »
Jag har samma problem. Jag har glädjen att jobba på en stor (42 tum) skärm. Underbart för stora träd. Men trots "Stora ikoner" så syns de knappast. I 2.1 var detta inget problem.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 2020-11-10, 19:08:08 PM »
Zoom-möte om Genney 3 låter väldigt bra.

Lars Nilsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 2020-11-16, 10:24:15 AM »
Är det någon begränsning på hur länge man kan få det rabatterade priset för uppgradering från version 2 ?

När jag läser i forumet så fick jag uppfattningen att man kan köra antingen v2 eller v3. ( tex under en övergångsperiod )

Men på https://www.genny.se/content.php?rid=143 står det "Licensnyckeln för version 2 blir efter uppgradering ogiltig."

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2073
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 2020-11-16, 12:28:18 PM »
Nej det finns ingen tidsbegränsning. Anledningen att licensnyckeln för v2 blir ogiltig är för att man bara ska kunna uppgradera en gång. Men det går ju som du säger att testa Genney 3 som deo och samtidigt ha kvar Genney 2.

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: 2020-11-18, 13:56:11 PM »
Inom vilken tidsrymd  kan en förvänta sig Genney 3 för LinuxMint Xfce?
Anders

TommyB

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: 2020-11-18, 14:31:56 PM »
Intressant med zoom-möten för Genny 3, hoppas att version 3 till Linux kommer före zoom-möterna så man kan vara med och prova nyheterna.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 2020-11-20, 09:43:48 AM »
Det arbetas med Linux-versionen men kan inte ange exakt datum. Tanken är att det kommer ett allmänt utskick om Genney 3 när Linux-versionen är klar och med info om zoom-möte.

Ingo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 2020-11-20, 18:17:42 PM »
Hej! Jag laddade ner Genney version 3 och har betalat för licensen men det har inte kommit någon sådan via mail ännu. Ingo

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 2020-11-20, 18:51:49 PM »
Har nu skixkat den igen - kontrollera spam/skräpkorg.

Ingo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 2020-11-22, 13:35:59 PM »
Jag har ett problem med att alla tidigare inlagda personer så ser man gara första namnet i adressen var personen har blivit född och dött. Tar man bort kommatecknen ser man hela adressen. Tex. Johan Johansson Grokareby, Kareby, Göteborgs och Bohus län, blir Johan Johansson Grokareby

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 807
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #55 skrivet: 2020-11-22, 14:09:39 PM »
Jag har ett problem med att alla tidigare inlagda personer så ser man gara första namnet i adressen var personen har blivit född och dött. Tar man bort kommatecknen ser man hela adressen. Tex. Johan Johansson Grokareby, Kareby, Göteborgs och Bohus län, blir Johan Johansson Grokareby

Om du menar vad som visas i diagrammens personrutor, så ställer du in detta med för varje diagram (kugghjulet i diagrammets över högra hörn). Inställningen står troligen nu på Minsta ort. Ändra till Hela platsen.
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #56 skrivet: 2020-11-22, 14:25:56 PM »
Nej det finns ingen tidsbegränsning. Anledningen att licensnyckeln för v2 blir ogiltig är för att man bara ska kunna uppgradera en gång. Men det går ju som du säger att testa Genney 3 som deo och samtidigt ha kvar Genney 2.

Helt logiskt att en uppgraderad v2-licens blir ogiltig, dvs "förbrukad" för flera uppgraderingar!
Men innebär det också att den redan installerade v2-versionen därmed övergår i demo-läge?
I så fall; vad bör man tänka på innan man tar detta steg?
Hans Rosenlund

Ingo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 2020-11-22, 15:47:07 PM »
Jag menar där man lägger till nya personer och där hittar jag inte dom inställningarna som nämnde.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #58 skrivet: 2020-11-22, 16:08:41 PM »
Jag menar där man lägger till nya personer och där hittar jag inte dom inställningarna som nämnde.

Klicka i fältet Plats och på den lilla knappen [...] i högra kanten för att komma till platsregistret, där du väljer plats. Det går också att börja skriva, och då ska matchningar från platsregistret dyka upp. Nerpil för att välja om det är flera.

Om du inte får träffar från Platsregistret, har du nog inte platsen registrerad. Då behöver du lägga till den. Kolla också Verktyg > Platstolken för att se om du har ostrukturerade platser som behöver tolkas.
Hans Rosenlund

Ingo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 2020-11-22, 16:19:15 PM »
Jag blir inte klokare av detta så här blir det