Författare Ämne: Förvaltning av gedcom?  (läst 420 gånger)

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 248
    • Visa profil
Förvaltning av gedcom?
« skrivet: 2019-08-12, 11:20:07 AM »
Finns det någon organisation eller dylikt som är förvaltare av gedcom standarden?

Nuvarande standard kan väl anses ha passerat bäst före datum? Utvecklingen i släktforskningen går ju framåt i rasande fart med bl.a. DNA, vilket jag förstått inte har något stöd i gedcom idag.
Nya önskemål tillkommer också med jämna mellanrum från släktforskare för att stödja de modernare släktforskningsprogrammen.

De flesta idag förekommande standarder som t.ex. ISO har en organisation som förvaltar och utvecklar standarden för att möta tidens nya krav. Så frågan är om det förekommer någon utveckling av standarden för gedcom? Eller är det så att "mormonerna" anses ha äganderätt till standarden för gedcom?

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Förvaltning av gedcom?
« Svar #1 skrivet: 2019-08-12, 11:51:52 AM »
Det är väl närmast FamilySearch, en avläggare till LDS, som har stafettpinnen. De har skapat ett OpenSource-projekt för att utveckla GEDCOM X (http://www.gedcomx.org). Jag är osäker på hur långt de har kommit. Det fanns ett XML-baserat utkast för flera år sedan som jag tyckte kändes nästan färdigt, men tydligen var det svårare än så.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 248
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-08-12, 12:28:38 PM »
Det lät intressant men samtidigt som jag är för opensource så vet jag inte om det är lämpligt i detta fall.
Det vore nog bättre med en förvaltning / utveckling med en organisation som representeras av släktforskare, programvaruutvecklare samt de som tillhandahåller tjänster över internet.

Resultatet måste för det första alltid vara bakåtkompatibelt samt vara hållbart och utvecklingsbart generationer framåt. En "stark" organisation tror jag är det enda som kan garantera något sådant.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-08-12, 13:50:03 PM »
Jo visst, men FamilySearch kan väl ses som en stark organisation? De har ju visat god uthållighet hittills och har en seriös inställning till både släktforskarnas och datoriseringens problem, tycker jag. Svårt att se vem som annars skulle ta det?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1806
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-08-12, 20:01:48 PM »
GedcomX är redan i bruk för överföring i andra sammanhang än från fil, men som jag ser det handlar det kanske inte så mycket om vilket format man använder utan vilka data som ska vara standard, dvs. vad ska ingå i mallen för vad som är betydelsefull och standardiserad information? Det kan nog variera en del beroende på kulturer och religionstillhörighet och där är kanske inte FamilySearch de mest opartiska.

Xml kan ju definieras i t.ex. DTD-filer, vilket underlättar kommunikation mellan program, men frågan är om det skulle bli så stor skillnad i praktiken, vad gäller värden som ligger utanför standard - det är ju många program att ta hänsyn till.