Författare Ämne: Sökning adress  (läst 18201 gånger)

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Sökning adress
« skrivet: 2020-01-09, 09:25:52 AM »
Hur gör man för att söka bland adresserna, jag har en del inlagt i adressrutan har förökt hitta hur man kan söka bland dem men inte hittat hur gör man?
Anders

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Sökning adress
« Svar #1 skrivet: 2020-03-10, 09:01:58 AM »
Hur gör man för att söka bland adresserna, jag har en del inlagt i adressrutan har förökt hitta hur man kan söka bland dem men inte hittat hur gör man?
Anders
Finns det ingen lösning på detta, nu använder jag gedcom-fil för att hitta

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-07-27, 07:45:32 AM »
Jag undrar också hur man söker på en adress man fyllt i.
Ingen som kan svara på denna fråga??

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-07-27, 10:21:17 AM »
"Adress" är, om jag fattat det rätt, inte kopplad till platsregistret utan till respektive händelse/faktauppgift.

Jag kan inte heller hitta att man kan välja att söka på "Adress" - det finns inte någon ruta att bocka för när man ska välja i vilka områden man vill söka i.

Jag tror inte att det är möjligt att söka på adress i nuvarande version av Genney.

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-07-27, 14:27:13 PM »
Jag importerade min GEDCOM när jag gick över till Genney. Då hamnade adresserna så.
Nu börjar ett manuellt arbete att flytta detta på över 7 000 profiler :/

Björn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 2024-11-06, 18:01:15 PM »
Alt 1: Lägg till adress i platsregistret under gård, kvarter eller liknande. Sökbart i platsregistret. Jag brukar skriva in en plats under (tex) Kyrkbyn: "Skogsvägen 12 (Kyrkbyn 2:20)" så får jag med både adress och fastighetsbeteckning

Alt 2: Skriv adressen i noteringarna för bosatt-händelse. Sökbart från verktygsmenyn (Ctrl+Alt+F)

Dessa sätt fungerar utmärkt för mig iaf, och jag gör så just för att det ska fungera söka på. Men även för att få lite bättre överblick på hur en ort ser ut så att säga.
Själv använder jag EJ adress-funktionen på händelser (för närvarande) dels pga det numera gamla krånglet med sammanslagningarna, samt att det inte verkar gå söka i dessa...(?)