Författare Ämne: Förslag: färre bekräftelserutor  (läst 230 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Förslag: färre bekräftelserutor
« skrivet: 2020-02-23, 20:51:45 PM »
Jag har tre förslag på när jag skulle vilja slippa bekräfta en åtgärd.

1. Ta bort händelse
Varken delete-knappen eller valet "ta bort" i gardinmenyn är lätta att komma åt av misstag, så kravet på bekräftelse är, upplever jag, alltid överflödigt. Som tidigare diskuterats kan man tänka sig ett val bland inställningarna för bekräftelser. Man kan också tänka sig någon form av ångrafunktion, kanske att senast raderade objekt återfinns i gardinmenyn.

2. Ta bort källhänvisning
Samma motivering som ovan.

3. Avbryta ändring av händelse
Varje gång jag väljer att trycka avbryt så är det välmotiverat. Fönstret ligger alltid överst och hindrar att man gör andra saker i programmet, vilket för med sig att man har alldeles färskt i minnet vad precis har gjort. Det är en minimal risk att man gjort en viktig ändring och råkar radera den genom att trycka på "Avbryt".

För alla tre fallen gäller att, om nu olyckan skulle vara framme, konsekvenserna inte blir katastrofala. Om man skulle råka göra fel en gång på hundra (vilket inte ens det händer mig) så är det inte hela världen att tvingas göra om arbetet.

Den tidsbesparing, och avlägsnande av störningsmoment, som det skulle innebära att slippa dessa bekräftelser skulle vara värt mer än något sällsynt fall av merarbete.

mjo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
SV: Förslag: färre bekräftelserutor
« Svar #1 skrivet: 2020-02-23, 21:17:54 PM »
Och jag som har ett tangentbord med "delete"-knappen riktigt dumt placerad precis bredvid "enter"-tangenten önskar i så fall att det blir inställningsbart. :)

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-02-23, 21:28:24 PM »
ett tangentbord med "delete"-knappen riktigt dumt placerad precis bredvid "enter"-tangenten
Jag använder mig väldigt mycket av musen, så därför får du gärna upplysa en oinsatt om vid vilka tillfällen man kan tänka sig ett Enter-tryck i samband funktionerna jag talar om.

Om inte Enter-knappen används i samband med ändringar som jag nämnde ovan, är inte risken för feltryck så stor.

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-02-23, 21:32:33 PM »
För min tredje punkt i förslaget pratar vi inte om delete-knappen utan om esc-knappen (om vi tänker oss feltryck). Den är svårare att komma åt, så den punkten måste kritiseras på andra grunder.

mjo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-02-23, 21:47:37 PM »
Jag använder uteslutande tangentbordet och då är bekräftelser bra. Man lär sig snabbt hur man ska trycka för att det inte ska ta någon extra tid att bekräfta. Därav tycker jag det hela är ett icke-problem. Men jag kan förstå om andra använder sina datorer på andra sätt och därmed har mindre behov av bekräftelserna.

Sedan finns det människor som av olika anledningar inte har samma förutsättningar som den stora massan. Jag har aldrig använt en brailledisplay tex, men kan tänka mig att behovet av bekräftelser i datorprogram är större för de som använder en sådan.

Gör man detta inställningsbart funkar det för alla.
« Senast ändrad: 2020-02-23, 21:49:41 PM av mjo »

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-02-23, 22:27:58 PM »
Tack för ett bra svar. Jag förstår nu varför du vill ha kvar säkerhetsfunktionen.

Men jag kan förstå om andra använder sina datorer på andra sätt och därmed har mindre behov av bekräftelserna.

Som jag. Jag klickar mig runt med musen, och lyfter händerna till tangentbordet oftast bara när jag ska skriva något. Visst, jag använder mig av vissa kortkommandon, men inte så ofta. Jag har till och med lagt in vissa kommandon som extrafunktioner på musen. F4, t.ex., nås genom att trycka mushjulet åt höger, och på så sätt kan jag snabbt toggla biografifönstret.

När jag har gjort en ändring vill jag snabbt kunna flytta markören till nästa åtgärd, och det är därför jag vill slippa det jag upplever som onödiga musförflyttningar och mustryck. Jag flyttar blicken i förväg till dit jag vill göra nästa åtgärd med markören, och då blir det som ett avbrott varje gång det poppar upp en bekräftelseruta.

Gör man detta inställningsbart funkar det för alla.

Helt sant.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 657
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #6 skrivet: 2020-02-24, 13:26:37 PM »
Det kunde kanske lösas, liksom i Windows-systemet, med SHIFT+DEL för permanent radering utan bekräftelse? Skulle då helst också fungera i rullgardinsmenyn med SHIFT+click eller högerklick.
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-03-01, 03:23:35 AM »
Skulle då helst också fungera i rullgardinsmenyn med SHIFT+click eller högerklick.
Det skulle passa mig utmärkt, och samtidigt kommer funktionen inte att märkas för dem som vill behålla bekräftelserutan. Bra förslag, Hans!

Racksta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-03-04, 00:20:06 AM »
Jag saknar varning på "Notering" när den öppnas som ett fristående fönster. Samma sak gäller "Text i källan".
Varför? Jo för när jag, som den tangentbordsfreak jag är, ibland trycker på Esc-tangenten stängs ju fönstret och och allt det fantastiska jag skrev är puts väck  :(
Jag tar hellre en varning "för mycket" en ingen alls...