Författare Ämne: Open Street Map elle Lantmäteriets karta  (läst 1542 gånger)

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« skrivet: 2020-01-19, 11:39:13 AM »
Jag såg just på Bygdeband att de skall byta till Lantmäteriets karta. Skulle inte det vara en idé även för Genney då Open Street Map är katastrofdålig.
 
Kanske rent av en möjlighet att välja vilken karta jag vill bruka då jag har licens till Google Maps.

Och - Ja, jag vet att OSM är användardrivet men jag har redan lagt hundratals timmar på att rita vägar i Waze så jag vill fokusera på annat.
//Anders

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #1 skrivet: 2020-01-19, 11:57:01 AM »
Önskemål om Lantmäteriets karta har framförts tidigare, se tråden https://genny.se/forum/index.php?topic=1057.msg5506#msg5506.

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #2 skrivet: 2020-01-19, 13:39:27 PM »
Nackdelen med Lantmäteriet är att de bara täcker Sverige.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #3 skrivet: 2020-01-19, 14:55:20 PM »
Önskemål om Lantmäteriets karta har framförts tidigare, se tråden https://genny.se/forum/index.php?topic=1057.msg5506#msg5506.

Ja, det är helt korrekt. Jag har dåligt minne och hittade inget vid sökning. Jag kan bara be om ursäkt att jag tagit upp onödig bandbredd.
« Senast ändrad: 2020-01-19, 14:59:25 PM av gasolgrill »
//Anders

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #4 skrivet: 2020-01-19, 14:58:06 PM »
Nackdelen med Lantmäteriet är att de bara täcker Sverige.
1

Det är därför det hade varit utmärkt att kunna välja karttjänst själv. Kanske Lantmäteriet för svenska förhållanden och OSM eller karta från utländsk motsvarighet till Lantmäteriet. Kanske till och med Google Maps för den som vill/kan.
//Anders

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #5 skrivet: 2020-01-19, 15:39:30 PM »
Jag såg just på Bygdeband att de skall byta till Lantmäteriets karta.
Mycket positiv nyhet. Deras kartor (Google Maps) har ju varit ur funktion en längre tid.

Kartskaten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Open Street Map elle Lantmäteriets karta
« Svar #6 skrivet: 2020-03-08, 02:47:25 AM »
Kartfrågorna (de geografiska frågorna) för såväl släkt- som bygdeforskning hänger förstås ihop som alla skribenter är inne på. Lantmäteriets digitala karta rymmer tyvärr enbart Sveriges riksgräns som den sett ut ifrån år 1809 när en mycket stor del av Sverige "togs över" av Ryssland d v s området som sen 1917 är den suveräna nationen Finland. Nu finns det motsvarande kartor ifrån våra grannländers lantmäterier att "skarva" med om man vill hålla på att "lappa och laga" och fylla ut resten med t ex Open Street Map eller vad som finns. Oavsett vad man använder för karttyper så har alla en sak gemensamt vilket är att de avser nutid och inte samtid med våra historiska person- och platsdata. Idealet är att kunna ha två kartlager, dels det historiska och dels det nutida (så att man vet var man är någonstans i geografin). Detsamma gäller de historiska gränslinjerna som t ex församlingar, härader, landskap mm som "rört på sig" - och vad gäller församlingsgränser inom nuvarande Sverige pågår detta fortfarande långt in i våra dagar.  Jag har kommenterat detta i ett liknande inlägg här på forumet. Så problemet är egentligen bristen på tillgängligt och kvalitetsmässigt bra källdata vilket även gäller folkbokföring via husförhörslängder och församlingsböcker som nätt och jämnt är bildfångat men som därefter saknar ytterligare bearbetningar för att kunna få ut alla mervärden som t ex tillföra moderna koordinater på alla skrivna platsnamn. Jobbigt förvisso, men vad ska vi ha våra föreningar till om inte för att hjälpas åt istället för att var och en ska behöva tolka informationen på samma originalsida om och om igen istället för att ha originalet som komplement och backup istället? Sak samma gäller för de bildfångade historiska kartorna vars mervärden inte kommer fram förrän man tagit tag i dess konvertering ordentligt som offentlig källdata. Jobbigt igen, och samma svar igen. Jag kämpar i alla fall ideellt med det senare (inom 1809 års riksgräns), men för folkbokföring och andra "textböcker" vet jag bara att det fotas och skannas - men inte så mycket mer? Vi kan alltså inte begära att Genney ska läsa in något som inte finns än, men om det finns något mer som tillför släktforskningen kvalitet och kvantitet kan man ju alltid föreslå detta.