Författare Ämne: Platser  (läst 1910 gånger)

Nova

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Platser
« skrivet: 2020-04-04, 14:42:09 PM »
Hej,
Jag lägger in en ny plats i "Platsregister". När jag sen försöker länka en person med den platsen så finns inte platsen när jag söker i "sök plats".
Vad är det som är fel?

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #1 skrivet: 2020-04-04, 17:35:13 PM »
Hej, menar du att du vill lägga till en plats för en händelse, t ex Födelse?

Nova

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #2 skrivet: 2020-04-04, 17:49:44 PM »
Hej.
Ja istället för att det står Västerås vill jag lägga in en gatuadress.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #3 skrivet: 2020-04-04, 17:52:51 PM »
Är det gatuadressen som du har lagt in i platsregistret?

Nova

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #4 skrivet: 2020-04-04, 18:04:16 PM »
Jag har lagt in en gatuadress och för en annan person har jag lagt in ett kvartersnamn.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #5 skrivet: 2020-04-04, 18:09:15 PM »
Sök plats söker efter platser i GeoNames databas, dvs. platser du inte lagt till i platsregistret. När du ska lägga till en plats till en händelse, som finns i platsregistret, skriver du bara namnet i platsfältet i händelsen så kommer den upp i en valbar lista.

Racksta

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #6 skrivet: 2020-04-05, 18:59:36 PM »
Sök plats söker efter platser i GeoNames databas, dvs. platser du inte lagt till i platsregistret. När du ska lägga till en plats till en händelse, som finns i platsregistret, skriver du bara namnet i platsfältet i händelsen så kommer den upp i en valbar lista.

Men? Så är det väl inte?
Om jag vill lägga till en plats i en händelse så söker jag den antingen direkt i platsfältet (som du skriver) eller genom att klicka på  tre-prickar-knappen i samma fält. Då öppnas ju platsregistret och markören står i "Sök plats (F3)"-fältet. Skriver jag ett platsnamn och trycker på Enter så hoppar markören till platsen (om den finns i registret) annars händer ingenting.
Exempelvis: Vill hitta/lägga till Björkvägen, som jag vet inte finns i mitt register. Skriver det i sökfältet och trycker Enter - inget absolut inget händer. Trycker jag på F3 markeras sökordet och inget mer händer.
I alla fall är det så hos mig.

Racksta

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #7 skrivet: 2020-04-05, 19:11:54 PM »
Väljer jag sökfunktionen "Platssök" som ändrar namn till "Sök plats" när den är öppnad så hittar den inte Björkvägen heller. Inte ens Kiruna som ju bör finnas i GeoNames?!

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #8 skrivet: 2020-04-06, 08:49:17 AM »
Jag rörde ihop det lite, att kunna söka plats i GeoNames för händelse går inte i v2 men kommer i v3. i v2 går det bara att söka plats i GeoNames från platstolken.

Att Nova inte hittar platsen i platsregistret låter underligt, kontrollera att det inte smugit sig in nåt mellanslag eller liknande.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Platser
« Svar #9 skrivet: 2020-04-06, 09:43:09 AM »
Jag rörde ihop det lite, att kunna söka plats i GeoNames för händelse går inte i v2 men kommer i v3. i v2 går det bara att söka plats i GeoNames från platstolken.

Måste erkänna att jag blev extremt förvirrad ...  ;)